Aquest 15 de gener entren en vigor les noves tarifes d'ATM per al 2024
Aquest 15 de gener entren en vigor les noves tarifes d'ATM per al 2024 (ATM)

Els títols de transport, més cars: entren en vigor les tarifes del 2024

Aquest dilluns entren en vigor les noves tarifes, que són un 6,75% més cares que les de l'any anterior

RedaccióActualitzat

Si aneu a comprar qualsevol dels bitllets del transport públic de Barcelona a partir d'aquest dilluns veureu que ja són un 6,75% més cars.

Tal com ja va anunciar l'Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM) fa dues setmanes, a partir d'aquest 15 de gener entren en vigor les noves tarifes.

Els nous preus dels diferents títols d'aquest 2024 mantindran les bonificacions actuals, però s'encariran, després d'anys congelats, per adaptar-los a l'augment de l'IPC.

Aquest augment de preu vol compensar part de l'alça de preus dels carburants i l'electricitat i, al mateix temps, reduir el dèficit crònic que pateix el transport públic a Catalunya.

Els preus dels títols de l'ATM s'encareixen un 6,75% aquest 2024
Els preus dels títols de l'ATM s'encareixen un 6,75% aquest 2024 (ACN/Albert Segura)

Quant val cada títol?

Aplicant aquest increment del 6,75%, el bitllet senzill d'una zona costarà 2,55 euros, quan fins ara valia 2,40 euros, i la T-casual d'una zona tindrà un preu de 12,15 euros, pels 11,35 que costava el 2023.

La T-usual i la T-jove, bonificades amb un 50%, passen dels 20 i 40 euros del 2023 als 21,35 i 42,70, respectivament, aquest 2024. La T-familiar passa dels 10 euros als 10,75, i la T-grup, dels 79,45 als 84,80.

Les targetes comprades abans del 14 de gener seran vàlides fins al 30 d'abril, tot i que en el cas de la T-verda i la T-16 mantindran la data de caducitat pròpia de cada títol.

A diferència del que s'havia anunciat prèviament, el consell d'administració de l'ATM va anunciar que no es podrà bescanviar els títols de 2023 per títols de 2024, siguin estrenats o sense estrenar.
 

Desaparició progressiva dels bitllets amb banda magnètica

A banda de l'entrada en vigor de les noves tarifes, l'ATM continua amb el desplegament del sistema T-mobilitat sense contacte i la desaparició, de forma progressiva, dels bitllets amb banda magnètica.

El 28 de novembre ja es van deixar de vendre els bitllets amb banda magnètica de la T-usual, la T-casual, la T-jove i la T-grup a les màquines d'autovenda situades a les parades de metro, de tren i tramvia.

Els únics llocs on es poden seguir comprant títols amb banda magnètica és als estancs que encara no hagin exhaurit existències, tot i que l'ATM assegura que es tracta de "compres residuals" i que "progressivament també es deixaran de vendre".

El primer títol que deixarà de funcionar amb el sistema antic serà la T-16, que només es podrà fer servir amb la T-mobilitat sense contacte a partir d'aquest dimarts, 16 de gener.

Al desembre, unes 2.500 persones, un 1% del total de validacions, encara feien servir el títol magnètic.

El 28 de novembre es van deixar de vendre els bitllets amb banda magnètica a les màquines d'autovenda
El 28 de novembre es van deixar de vendre bitllets amb banda magnètica a les màquines d'autovenda (ATM)

Les ajudes es mantindran tot l'any

El govern espanyol va fer públic, el 27 de setembre passat, que mantindria les bonificacions al transport públic per a tota la població.

El PSOE i Sumar van tancar un acord per prorrogar els descomptes un any més, tal com es va incloure en el decret llei de mesures per fer front a la crisi aprovat pel govern en l'últim Consell de Ministres de l'any.

L'acord, a més, va prorrogar un any la gratuïtat a Rodalies Renfe i mitjana distància amb un sistema d'abonaments per a viatgers freqüents que ja fa dos anys que funciona.

Aquesta bonificació prorrogada, que és del 30% del preu del bitllet, se suma al 20% que assumeixen les comunitats autònomes i administracions locals i que, en el cas de Catalunya, també es manté.

ARXIVAT A:
MobilitatTransport públic
Anar al contingut