Les dades trenquen la tendència a l'alça dels últims anys en comprensió lectora (iStock)

Els alumnes de 9 anys han baixat 7 punts en comprensió lectora des del 2016

Segons l'informe PIRLS, considerat el PISA de primària, bona part de la reculada es podria atribuir al tancament de les escoles per la pandèmia

Irene Vaqué ReigActualitzat

Espanya recula 7 punts en comprensió lectora i se situa per sota de la mitjana de l'OCDE. Així es desprèn de l'últim informe PIRLS, elaborat per l'Associació Internacional per a l'Avaluació del Rendiment Educatiu. Aquest estudi es fa cada 5 anys i avalua l'alumnat de quart de primària (9 anys). Hi participen una seixantena de països.

Les proves es van fer en plena pandèmia, fet que explicaria per què dos terços dels països han tingut una caiguda en comprensió lectora.

L'estudi observa una relació entre els temps que van estar tancades les escoles i la caiguda del rendiment (ha baixat 0,11 punts per cada dia lectiu sense classe presencial). De tota manera, el mateix informe apunta que cal fer una anàlisi amb més profunditat per corroborar la hipòtesi.

A Espanya, dels 7 punts perduts, gairebé 5 s'explicarien pel tancament de les escoles durant 45 dies lectius. En aquest cas, les proves del PIRLS es van fer entre l'abril i el maig del 2021.

Hi ha països com Alemanya o Finlàndia que han perdut encara més, 13 i 17 punts, respectivament.

 

Entre els països que més retrocedeixen hi ha una coincidència amb els dies que les escoles van estar tancades, com en el cas de Letònia, que perd 30 punts i va tenir les escoles tancades 221 dies a causa de la pandèmia.

L'increment destacat de Malta s'explica perquè partia d'un rendiment molt baix.

En general, les dades trenquen la tendència a l'alça dels últims anys i indiquen que al conjunt de l'Estat hi ha una reculada similar a la registrada a la Unió Europea i l'OCDE.

La primera gran avaluació internacional després de la covid-19

Considerat l'equivalent del PISA per a primària, al capdamunt de la llista hi ha Singapur, amb 587 punts, seguit d'Irlanda, Hong Kong, Rússia i Irlanda del Nord. A la cua hi ha Sud-àfrica, amb 288 punts, el Marroc, Egipte, Jordània i l'Iran.

Han participat en les proves 400.000 estudiants, 380.000 pares, 20.000 mestres i 13.000 escoles.

Espanya, amb 521 punts, és al lloc número 21, empatada amb Nova Zelanda. Se situa força per sota de la mitjana de l'OCDE (533 punts) i de la UE (528 punts).

 

Pocs alumnes amb nivell molt alt, en comparació

El percentatge d'alumnes amb un nivell avançat de comprensió lectora a Espanya (6%) queda significativament per sota de la mitjana de l'OCDE (11%) i de la UE (8%). I també queda per sota dels països amb una puntuació mitjana similar, com Nova Zelanda (11%) i Alemanya (8%).

Si ens fixem en els estudiants amb un nivell molt baix, Espanya (5%) surt més ben parada en les comparacions, perquè a Nova Zelanda representen el 10% del total i a Alemanya, el 6%.

Els alumnes espanyols hi participen des del 2006 i, en l'última avaluació, es van valorar uns 10.000 estudiants, dels quals 8.500 van fer la prova en forma digital i 1.500, en paper.

A Catalunya hi van participar 54 centres (36 de públics i 18 de privats) i 1.475 alumnes.

L'estudi ha indicat que les alumnes tenen més bon rendiment que els seus companys en comprensió lectora, però la diferència per sexe a Espanya és de les més baixes registrades a l'avaluació.

Sí que té impacte l'estatus socioeconòmic, amb una diferència de 62 punts entre el nivell alt i el baix. Malgrat això, aquesta desigualtat encara és més gran en països com Finlàndia, amb 67 punts, o França, on arriba als 80 punts.

L'avaluació també ha revelat que només un de cada deu alumnes de 4t de primària afirma que no li agrada llegir. I un de cada cinc manifesta que no se sent segur amb aquesta pràctica.

 

ARXIVAT A:
Educació Infància
Anar al contingut