Els estibadors preparen un març calent
Els estibadors preparen un març calent
Madrid

El govern espanyol ha aprovat la reforma dels estibadors sense el consens del sector

Els treballadors s'hi oposen i han convocat tres setmanes de vagues als ports a partir del 6 de març

RedaccióActualitzat

El Consell de Ministres ha aprovat aquest divendres la reforma del sector de l'estiba portuària. L'objectiu de la reforma és adaptar-se a la legislació comunitària, que imposa una liberalització del sector, i evitar així una multa per part de les institucions europees.

De la Serna destaca que s'han aconseguit tres anys de transició

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha justificat el decret en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres. Segons De la Serna, fa dos anys que el govern del PP negocia amb el sector sense èxit, ha assegurat que el decret s'ha limitat a complir amb la sentència europea i que ha preservat al màxim els drets dels treballadors:

"Vull assenyalar que el reial decret llei complint la sentència atorga la màxima flexibilització possible a favor dels treballadors que es pot donar amb els límits que ens ha marcat la Comissió Europea."

 

 

De la Serna també ha dit que no s'ha pogut fer el decret abans perquè el govern espanyol ha estat gairebé un any en funcions, i s'ha felicitat d'haver aconseguit tres anys de període transitori durant els quals les empreses continuaran contractant treballadors de les SAGEP, les societats anònimes de gestió de treballadors portuaris, el 75% el primer any, el 50% el segon i el 25% el tercer. Després el sector ja quedarà totalment liberalitzat, com exigeix la Comissió Europea.

Nou jornades de vagues previstes per les pròximes setmanes

La mesura ha posat en peu de guerra els sindicats dels estibadors, que ja han convocat tres setmanes de vagues parcials als ports a partir del 6 de març. A més a més, els treballadors amenacen d'estendre les mobilitzacions a altres ports del món, si el decret s'aprova sense consens.

Tot i això, les dues parts tenen previstes noves negociacions la setmana vinent. Per si de cas, el Ministeri de Foment diu que té previst un pla de contingència per evitar la paralització dels ports. Una vaga d'estibadors podria tenir un gran impacte econòmic, ja que el 86% de les exportacions i el 60% de les importacions passen pels ports espanyols. Fa dues setmanes, el conflicte dels estibadors va bloquejar el port de Barcelona. Una suposada vaga encoberta va provocar cues quilomètriques de camions perquè s'alentien les feines de càrrega i descàrrega.

El Consell Internacional d'Estibadors reclama al govern espanyol un acord per mantenir les condicions laborals actuals i l'elevat índex de productivitat. La Unió Europea el podria multar amb 134.000 euros diaris, a banda dels 21 milions que ja ha de pagar per haver mantingut un sistema contrari al que reclama la Comissió.

Anar al contingut