Dimiteixen el president de Renfe i la secretària d'Estat pels trens que no passen pels túnels

La ministra Raquel Sánchez ha acordat que els trens de Rodalies de Cantàbria i Astúries seran gratis fins que arribin els combois anunciats

RedaccióActualitzat

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha acceptat la dimissió del president de Renfe, Isaías Táboas, després de la polèmica dels trens de Cantàbria i Astúries que no entraven als túnels, segons ha avançat la cadena SER i ha confirmat TV3.

La secretària d'Estat del Ministeri, Isabel Pardo de Vera, ha estat cessada.

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha acordat aquest dilluns amb els presidents de Cantàbria i Astúries que els trens de Rodalies seran gratis fins que arribin els combois anunciats. Ha assegurat que això passarà el 2026.

La ministra considera que la qüestió ja ha quedat resolta i ha declarat: "L'error es va detectar el febrer del 2021 i s'ha trigat molt a corregir-lo, un temps inassumible".

Els trens no es van arribar a construir, però l'errada retardarà més de dos anys tot el procés. 

Ja se sap qui substituirà Táboas al capdavant de Renfe: serà el català Raúl Blanco, secretari general d'Indústria fins al desembre passat. D'altra banda, David Lucas serà el nou secretari d'Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana.

La ministra ha acceptat la dimissió d'Isaías Táboas, president de Renfe (ACN/Gemma Sánchez)
La fins ara secretària d'Estat, Isabel Pardo de Vera, a l'esquerra, amb la ministra de Transports, Raquel Sánchez (Europa Press/Ricardo Rubio)

Error de càlcul en el disseny de trens

L'empresa subcontractada per fabricar els nous trens de via estreta, CAF, va reconèixer que havia detectat un error a l'hora de comunicar les dades del gàlib i que s'estaven fabricant uns combois que no passarien per alguns túnels.

El gàlib ferroviari especifica les dimensions màximes per garantir que els trens puguin passar de manera segura a través dels túnels, per sota dels ponts, i mantenir-se prou allunyats dels altres trens o d'elements com la plataforma.

Les mesures errònies les hauria publicat Adif i Renfe les va traslladar a CAF. L'errada retardarà l'arribada de la nova flota compromesa (31 vehicles), almenys entre dos i tres anys.

L'operació superava els 250 milions d'euros i el procés inicial de fabricació es va aturar en sec en detectar l'error. El Ministeri insisteix que "les incongruències" es van detectar en "les primeres fases del disseny" i no es va arribar a fabricar cap tren.

"No s'ha malgastat ni un euro dels espanyols", han afirmat. 


Indignació i crides a depurar responsabilitats

El president de Cantàbria, Miguel Ángel Revilla, va ser un dels més indignats quan es va destapar el cas. Ara, ha criticat que l'adjudicació es fes "sense mesurar ni trens ni túnels". "Durant més de dos anys, ho sabien i no han dit res", ha afegit.

El d'Astúries, Adrián Barbón, ha qualificat així la situació: "És un escàndol que només es pot qualificar de vergonyós." Tots dos havien demanat a la ministra de Transports que s'assumissin responsabilitats.

La dimissió del president de Renfe i el cessament de la secretària d'Estat del Ministeri de Transports arriben pocs dies després d'altres cessaments i renúncies. En concret, del cap d'Inspecció i Tecnologia de Via, i del responsable de gestió de material de Renfe.

A més dels trens de rodalia de Cantàbria i Astúries, l'error també afectaria el País Basc, Galícia, Castella i Lleó i Múrcia.

 

ARXIVAT A:
Infraestructures
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut