"Més de 10.000 milions" en promeses incomplertes en infraestructures a Catalunya

El govern català retreu a la Moncloa les inversions pendents en infraestructures de l'última dècada

RedaccióActualitzat

Mariano Rajoy ha dibuixat aquest dimarts un futur compartit que comença pel reconeixement implícit dels incompliments dels últims anys, en especial amb Rodalies. Aquesta xarxa, utilitzada diàriament per prop de 400.000 persones, s'endurà el 47% de la inversió en infraestructures dels quatre pròxims anys.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, assegura que la inversió pendent de l'Estat en infraestructures a Catalunya supera els 10.000 milions d'euros. També ha assegurat que la inversió promesa per Rajoy "es tracta d'una quantitat inferior fins i tot a la dels pressupostos de 2015, que van suposar un 9,5% de la inversió territorialitzada".

Rodalies, el corredor mediterrani i les carreteres són les assignatures pendents.

Rodalies

Des d'ara i fins al 2025 s'hi faran obres per valor de 3.900 milions d'euros. És pràcticament la mateixa xifra que va prometre el govern Zapatero, ara fa vuit anys. D'aquell pla, se n'ha complert menys del 15%.

3 d'agost del 2007: José Luis Rodriguez Zapatero anuncia la inversió de 8.000 milions d'euros en infraestructures a Catalunya. 50 milions per al port de Barcelona, 600 milions per a la xarxa de carreteres, 3.000 milions per a l'aeroport del Prat i 600 milions per a la liberalització de peatges de les autopistes.

1 de febrer del 2008:  Zapatero anuncia que destinarà 10.000 milions d'euros a millorar la xarxa ferroviària catalana en 4 anys.

20 de febrer del 2008:  Zapatero avança que transferirà les Rodalies de Renfe a la Generalitat.

4 de gener de 2017: el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, afirma que el govern espanyol no traspassarà la xarxa de Rodalies a la Generalitat. El titular de Foment assegura que el seu departament ha invertit 760 milions d'euros a Rodalies entre el 2012 i el 2016.

7 de febrer del 2017: el govern denuncia l'incompliment del pla de Rodalies 2008-2017. El pressupost inicial comptava amb una inversió estatal de 4.000 milions d'euros però es va passar al compromís urgent de 306 milions amb la ministra Ana Pastor entre el 2014 i el 2016, dels quals l'Estat només en va invertir un 5 per cent.

Rodalies continua presentant dèficits històrics com el tram de via única des de Montcada i Reixac fins a Puigcerdà, o els soterraments de les vies a Sant Feliu de Llobregat, l'Hospitalet de Llobregat i Montcada.

Corredor mediterrani

El segon gran objectiu del pla d'inversions és completar les obres del corredor mediterrani. Ara mateix, només està en marxa el tram Vandellòs-Tarragona, però Rajoy ha assegurat que totes les obres pendents a Catalunya estaran acabades, i amb els trens circulant, d'aquí tres anys.

17 de març del 2011: el ministre de Foment, José Blanco, anuncia una inversió de 51.300 milions d'euros per al corredor mediterrani, que connectarà Almeria amb la frontera francesa abans del 2020. Afegia que el trajecte entre Barcelona i Almeria, que es triga a fer més de 12 hores i mitja, es faria en poc més de 4 hores.

27 de maig del 2015: el secretari d'Estat d'Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, va assegurar que "la pràctica totalitat" de les obres del corredor mediterrani s'acabarien el 2015, i que al 2016 la infraestructura ja registraria un "trànsit intens". Per fer-ho, concretava que la inversió estatal entre el 2012 i el 2015 seria de 5.000 milions d'euros.

Carreteres

El pla del govern espanyol per a aquesta legislatura també inclou 850 milions d'inversió en carreteres, on hi ha deutes pendents com acabar el Quart Cinturó, iniciat fa onze anys i encara sense data de finalització prevista. Rajoy ha mencionat, també, el desdoblament de l'N-240 o l'N-340, però no ha dit res d'altres obres com l'enllaç de l'A-2 i l'AP-7 a Castellbisbal, començades ara fa deu anys.

Deute Pendent

13 de febrer del 2012: la ministra de Foment, Ana Pastor, reconeix que el ministeri té un deute pendent amb Catalunya de 5.748 milions d'euros en infraestructures. L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, recorda que el govern anterior s'havia compromès a invertir 5.000 milions d'euros a Catalunya i que només en va invertir 400.

15 d'octubre del 2013: el govern quantifica en 9.375 milions d'euros el deute pendent de l'Estat amb Catalunya, en el qual s'hi inclouen 5.748 milions en infraestructures.

NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut