Barcelona

Catalunya se situa per sota de la mitjana espanyola i europea en la inversió per l'educació

Mentre encara es debat el Pacte Nacional per l'Educació, les dades sobre les inversions en matèria educativa a Catalunya mostren que s'està per sota de la mitjana espanyola i europea. L'objectiu és atrapar les xifres europees l'any 2010, per, entre altres coses, fer front amb garanties a reptes com el dels alumnes immigrants. La consellera Cid indica que a Catalunya hi ha un problema de finançament que s'agreuja per les característiques del sistema d'ensenyament català, que cada any rep més alumnes estrangers al llarg de tot el curs.

Actualitzat
Que hi hagi més o menys fracàs escolar en un país depèn de moltes variables i molt complexes, però, sens dubte, un dels elements que ajuden a corregir-lo són els diners que s'hi inverteixen. Si es compten els diners que gasten les diferents autonomies s'observa que n'hi ha que tenen una despesa molt elevada, com el País Basc o Navarra, d'altres també per sobre de la mitjana, com Astúries o Galícia. Extremadura i València estan al mig i Catalunya se situa entre les que gasten per sota de la mitjana. A la cua hi ha comunitats com Andalusia o Madrid. De fet, segons dades de l'any 2002, la despesa en educació per estudiant a Catalunya és de 4.200 euros anuals, per sota de la mitjana espanyola, mentre que l'europea és de gairebé 6.000 euros. Les raons d'aquest dèficit s'expliquen, segons la conselleria, perquè l'educació no ha estat una prioritat fins ara i perquè els diners que es retornen des de l'Estat són clarament insuficients. Segons Cid, pel que fa a les inversions "tenim un problema evident que és el finançament i tenim unes peculiaritats al sistema educatiu per l'alumnat que atenem, que requereixen de més inversió per tenir uns bons resultats". I és que es necessiten més diners, per exemple, per atendre els centenars d'alumnes que arriben cada any des d'arreu del món. És per això que l'increment de pressupostos en educació s'està dedicant, en una part important, a posar aules d'acollida. Les altres dues grans apostes són la construcció de noves escoles i la contractació de més professors. Però, amb tot, posar més professors no és, per si sol, garantia d'èxit, ja que segons un estudi sobre quines són les apostes en educació en diferents països del món que donen millors resultats un professorat molt implicat és fonamental. Se sap que els professors que innoven més, que estan més pendents de millorar la seva pràctica pedagògica, que fan projectes de recerca dins dels centres i que es coordinen amb altres professors d'altres centres milloren la qualitat de l'educació que reben els seus alumnes. La previsió, en tot cas, és que si es manté l'augment d'inversions en educació durant els pròxims anys, Catalunya arribarà a la mitjana europea l'any 2010.
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut