ACN/Albert Segura
La Cambra també demana més inversió a Rodalies (ACN / Albert Segura)

50.900 milions: la Cambra de Comerç quantifica el dèficit d'infraestructures a Catalunya

És la xifra que caldria invertir en infraestructures a Catalunya fins a l'any 2040 en trens, aeroport o carreteres de totes les administracions

Jordi Martínez Palleja

La Cambra de Comerç de Barcelona ha xifrat en 50.900 milions d'euros la inversió fins al 2040 per poder corregir el dèficit en infraestructures que pateix Catalunya.

El gruix dels diners per reforçar les infraestructures catalanes, segons la Cambra, hauria de venir de l'Estat, però també llença un toc d'atenció a les altres administracions per poder fer realitat una vintena de projectes que consideren prioritaris.
 

Execucions pressupostàries baixes

Segons un estudi d'aquesta entitat les inversions previstes en els pressupostos de l'Estat han pujat dels 1.000 milions d'euros del 2015 als més de 2.000 dels últims anys. Però la inversió real es manté baixa, per sota dels 1.000 milions, i fins i tot va caure més el 2021.

No hi ha dades de l'any passat, però la Cambra pronostica que les obres executades tampoc no arribaran al 40% del pressupostat. Ho denuncia Mònica Roca, presidenta de la Cambra de Comerç de Barcelona:

"Tenim una economia de primera divisió que no pot funcionar amb infraestructures de segona divisió. És important posar fil a l'agulla de manera clara, ser valents i defensar les nostres infraestructures. Cal complir les promeses perquè estem veient com es pressuposten 2.000 milions i després s'executa només el 35%."


Projectes prioritaris, segons la Cambra

Roca subratlla la responsabilitat dels incompliments sistemàtics de l'Estat, però també reclama lideratge per part de la Generalitat. Per mitigar aquest dèficit, l'estudi identifica una vintena de projectes prioritaris en l'horitzó 2030.

En l'àmbit ferroviari Roca avisa que el 2025 el Corredor Mediterrani naixerà limitat. Per això proposa transformar en ample internacional les línies convencionals, perquè la d'alta velocitat no podrà absorbir tots els trens de mercaderies.

La Cambra també demana més inversió a Rodalies i definir, amb urgència, el model d'aeroport per a Barcelona perquè augmenti la connectivitat de llarg radi.

ARXIVAT A:
Infraestructures
Anar al contingut