Dilluns, a les 23.00

"L'efecte TikTok": preocupació per la desinformació que viralitza la xarxa, al "60 minuts"

"60 minuts" és el programa que ofereix els millors documentals periodístics dedicats a l'aprofundiment i l'anàlisi de l'actualitat, i a la reflexió social, política i econòmica sobre els principals temes de debat d'arreu del món.

Dilluns, 27 de maig, a les 23.00, al 33, "60 minuts" emet "L'efecte TikTok", on es parla dels milers i milers de vídeos amb especulacions es difonen diàriament a través de TikTok, la plataforma digital en què la desinformació s'ha convertit en la reina per excel·lència.

El mal ús que es fa de les xarxes socials està contaminant el món sencer de desinformació. La pitjor cara de la nova era digital ha fet emergir una nova preocupació social de primer ordre.

A TikTok s'hi poden trobar històries sense base al voltant d'assassinats, acusacions falses o judicis socials sense proves ni cap fonament, però que, amb milions de visualitzacions, empenyen els creadors d'aquests continguts tan perillosos a continuar escampant aquesta desinformació, sense pensar en les conseqüències.

És l'algoritme el qui en viralitza el contingut, independentment de la perillositat i del mal que provoca. Ho fa en una xarxa en què aconseguir visualitzacions en vídeos d'un minut sense la informació completa és molt més fàcil que a qualsevol altra plataforma, com ara Instagram o Twitter.

L'afany per aconseguir audiència i rellevància social a qualsevol preu i la tendència creixent a consumir aquesta mena de continguts posa aquesta plataforma en el punt de mira. La falta de regularització dels continguts emesos a TikTok fa que desaparegui el filtre per censurar el que és perillós. El públic vol més vídeos, encara que siguin socialment reprovables, i hi ha qui fa d'altaveu d'aquests continguts amb l'objectiu d'obtenir més notorietat a les xarxes.

"L'efecte TikTok" és un reportatge de Katie Rice per a la BBC.

tv3.cat/60minuts

Anar al contingut