Fets o Fakes

No, el Black Friday no té res a veure amb el tràfic d'esclaus als Estats Units

Cada mes de novembre torna a circular per WhatsApp i xarxes socials una bola sobre l'origen d'un dels esdeveniments comercials més impactants de l'any
Carlos Baraibar / Arnau Maymó / Mariona Costa
No, el Black Friday no està relacionat amb el tràfic d'esclaus als Estats Units. Ho verifiquem al "Fets o Fakes" del "Catalunya migdia"

Cada any, el quart dijous de novembre se celebra Acció de Gràcies als Estats Units i l'endemà, el que s'anomena Black Friday. Aquesta tradició, que comporta bàsicament grans descomptes comercials, va arribar a casa nostra fa uns anys i porta associada la seva pròpia llegenda.

Potser heu vist o rebut un WhatsApp amb una imatge amb un grup de persones negres encadenades i l'enunciat: "La trista història del Black Friday" amb un text en què s'explica un suposat origen vinculat amb l'esclavitud. Segons hem pogut comprovar al "Fets o Fakes", l'espai de verificació del "Catalunya migdia", es tracta d'un fake en tota regla.

 

Fent una cerca inversa a Google podem comprovar que aquesta imatge viral en realitat és la portada del llibre "Every mother's son is guilty", publicat el 2016, de l'escriptor australià Chris Owen, que havia explicat a l'Agència France Press que la foto era d'aborígens presoners a Wyndham, a Austràlia.

 

 

Una altra de les imatges virals que circula des del 2017, en la mateixa línia, és aquesta, que en realitat pertany a una il·lustració del segle XIX sobre esclaus a bord d'un vaixell a la costa occidental d'Àfrica:


Les teories de l'origen del Black Friday

Per bé que no existeix una història oficial del nom del Black Friday, hi ha diverses explicacions populars per aquest nom que són les més acceptades. N'hem parlat amb el poeta, crític, assagista i traductor nord-americà Sam Abrams i ens ha explicat les més plausibles:

Primera teoria: Era un dia en què els comerços passaven dels números vermells als números negres

El gran problema és que ningú se'n recorda exactament d'on surt. Així com del dia d'Acció de Gràcies hi ha un document que ho explica, en aquest cas no existeix

Hi ha teories diverses. Una d'elles, que crec que és la que s'acosta més a la realitat, és que la gent dels comerços treien el ventre de penes i passaven de les xifres en vermell a les xifres en negre. És a dir, a partir de liquidar els estocs, feien un raconet de cara a afrontar el Nadal

Segona teoria: Ningú es presentava a la feina l'endemà d'Acció de Gràcies

Una altra versió és una mica més festiva. Que després del fart del dia d'Acció de Gràcies molts treballadors trucaven a la feina i deien que no hi podien anar perquè estaven de ressaca o empatxats. Amb la qual cosa era un divendres negre perquè molts treballadors no es presentaven

Tercera teoria: L'afluència als centres comercials pels descomptes provocava grans emubussos i incidents

Una altra versió és que, en moltes ciutats, quan es fa el Black Friday hi ha uns problemes de trànsit i d'acumulació de gent en els centres comercials que provoca molts maldecaps a la policia

Finalment, Sam Abrams ens exposa un altre argument irrebatible per descartar que el Black Friday tingui alguna cosa a veure amb l'esclavitud (a banda que l'esclavitud es va abolir el 1865 als Estats Units i la imatge que corre és, suposadament, del 1904):

És una cosa que no té absolutament res a veure. La prova és que, en aquests moments que viuen els Estats Units amb sensibilitat extrema al tema racial, mai posarien alegrement cartells de 'Black Friday' si el nom de l'activitat ens remetés a una cosa racista

Els primers fact-checkers que es van dedicar a desmentir aquest fake va ser el portal Snopes, que inicialment es dedicava a desmuntar llegendes urbanes, l'any 2013.

 

Alguns dels descomptes del Black Friday també poden ser un fake?

Els catalans ens gastarem uns 200 euros de mitjana aquest Black Friday i les organitzacions de consumidors alerten que cal anar molt en compte amb les estafes a internet, que es multipliquen un 40%. Segons dades de l'OCU, un 20% dels productes pugen de preu els dies abans del Black Friday perquè el descompte sembli més alt.

 

 

En total, mou 1.600 milions d'euros de vendes a Espanya i la previsió és que aquest 2019 creixi un 10%, la qual cosa significa multiplicar més d'un 200% el que es vendria un dia normal, segons dades de Google.