EHang
Catalunya al dia

Drons per enviar medicaments o aliments a llocs poc accessibles? L'assaig a la Vall d'Aran

Enviar mercaderies per aire podria ser factible en uns anys gràcies al projecte d'una empresa aranesa i la UPC

Enllaç a altres textos de l'autor

Sofia Cabanes

Corresponsal de Catalunya Ràdio a la Vall d'Aran

Actualitzat

El transport de mercaderies no sempre és fàcil en territoris geogràficament complexos. Muntanyes altes o carreteres amb molts revolts fan que la logística es compliqui i el temps d'enviament augmenti respecte a altres indrets més ben interconnectats. Alhora, algunes necessitats bàsiques i també les noves dinàmiques de consum fan que l'enviament de mercaderies estigui més demandat que mai i obliga a trobar noves solucions.

Per tot plegat, la Vall d'Aran ha iniciat proves per impulsar el transport de paqueteria amb drons. La idea és que aquests vehicles puguin traslladar per aire productes com les comandes de la farmàcia o paquets provinents del comerç online, de manera que arribin més fàcilment a indrets de difícil accés.


Primers passos

Aquests dies s'han dut a terme a la vall els primers vols de prova del conegut com a projecte Archytas, que impulsa l'empresa aranesa Pirineos Drone, amb la col·laboració de la Universitat Politècnica de Catalunya.

Els drons poden estalviar temps obviant una orografia o meteorologia adverses (Catalunya Ràdio/Sofia Cabanes)

Quan serà possible enviar paquets per aire als pobles pirinencs? No sembla que hagi de ser aviat, però els impulsors del projecte consideren que les bases estan posades, com apunta Enric Pastor, que dirigeix un grup de recerca de la UPC sobre la integració dels drons en l'espai aeri i col·labora en el projecte.

 "Calen moltes proves, potser un centenar, però estem en una fase avançada."

Els tests s'han iniciat amb vols programats entre Arres de Sus i Pònt d'Arròs. Entre les dues poblacions hi ha 8 km, però el trajecte en cotxe pot arribar a durar uns 20 minuts, perquè és una carretera amb molts revolts. Un cas en què els drons poden ser una bona solució, segons la CEO de la companyia, Lara Iglesia:

"El focus està en les zones aïllades, despoblades, amb condicions que empitjoren amb la meteorologia adversa. Serà un servei ideal si hi ha carreteres tallades o allaus, però també per a persones amb mobilitat reduïda que necessitin medicaments, alimentació, etc."


Col·laboració públicoprivada

Com hauran de cobrir grans distàncies, els drons deixaran de ser visibles pel pilot que els controla i, per tant, abans cal posar a punt un sistema per tenir controlats els aparells a quilòmetres de distància. És en el desenvolupament i posada en pràctica d'aquest software on participa la UPC.

Els aparells volaran sols gràcies a un software que permetrà rebre ordres en ple trajecte (Catalunya Ràdio/Sofia Cabanes)

L'objectiu és desenvolupar un sistema equivalent al que s'utilitza en l'aviació comercial, que requereix una planificació i una coordinació dels diferents vols, dels diferents operadors, etc. El control dels aparells es fa a través de la xarxa mòbil i, per tant, és imprescindible fer-los volar en zones de cobertura per tenir-los controlats.


Un model exportable

Iglesia explica que es tracta d'un projecte que servirà com a pla pilot d'un model extrapolable a altres punts de l'estat: "L'avantatge que tenim aquí és que la geografia és molt muntanyosa i accidentada, així que tot el que provem i aprenguem aquí serà aplicable a tot el país", assenyala.

Les proves fetes a la Vall d'Aran seran aplicables arreu del país (Catalunya Ràdio/Sofia Cabanes)

El projecte, ideat pels membres de Pirineos Drone Lara Iglesia, Daniel Casteth i Nacho Lázaro ha rebut una subvenció del Ministeri per a la Transició Ecològica de 68.000 euros, i és que asseguren que la idea que volen impulsar també pot afavorir la reducció de la petjada ecològica.

"El transport amb drons és molt més ecològic que el de carretera. A més, treballem amb drons que són elèctrics, que són més eficients: més rapidesa, menys cost energètic i menys consum de les bateries."


Aparells a mida

La majoria de drons solen ser aparells lleugers capaços de moure's ràpid. En essència, en aquest cas seran molt similars, però una mica més grans, per poder suportar càrregues més pesants i també per tenir més autonomia de vol.

Prototip de drone de transport de viatgers (EHang)

Al principi podran carregar d'1 a 3 kg, fent servir una plataforma de vol estàndard. Més endavant s'ampliarà la càrrega a 5 kg i l'objectiu final és arribar a les gran dimensions, amb l'aerotaxi. Seria un model de dron que pot transportar passatgers, com la unitat que hi ha a l'aeroport de Lleida Alguaire, i que segons Iglesia serà el mètode de transport habitual en el futur.


Distribució i organització

Pel que fa a l'entrega de paquets, segons els promotors del pla, no hem de pensar en un servei de porta a porta. Els drons descarregarien les seves entregues en petits punts logístics situats a cada municipi.

El fet que hi hagi cada cop sigui més difícil localitzar la gent a casa fa que s'aposti per aquests punts de box, on els drons podran deixar o recollir paquets, canviar o recarregar bateries, etc.

Tècnics de l'empresa i de la UPC participen en les primeres proves de vol (Catalunya Ràdio/Sofia Cabanes)

Iglesia admet que caldrà formar el personal dels ajuntaments perquè n'aprenguin el maneig i el funcionament, ja que seran els encarregats dels primers punts de distribució.

ARXIVAT A:
CiènciaComerçTransport de mercaderies
Anar al contingut