Barcelona

"United 93" i "World Trade Center", primeres pel·lícules de l'11-S rodades pel cinema

Els atemptats de l'11-S van ser televisats en directe, però, fins ara, pocs s'havien atrevit a reconstruir els fets al cinema. Ja hi havia hagut referències en un sentit o altre, però no ha estat fins ara, quan ja han passat cinc anys, que el món pot reviure a la gran pantalla l'horror de l'11-S amb dos títols, un encara per estrenar aquí, que no han deixat indiferent ningú. Es tracta de "United 93" i "World Trade Center". Abans, "Camino a Guantánamo" i "Fahrenheit 9/11" van obrir camí. La pionera fou, però, un documental amb les impressions d'onze cineastes.

Actualitzat
El primer intent de plasmar en una pantalla l'efecte trasbalsador que va tenir l'11-S va ser un film col·lectiu, estrenat només un any després dels atemptats. Onze cineastes en donaven, en només onze minuts cada un, les seves impressions personals des de diverses sensibilitats i des de diferents punts del planeta.

Molt més contundent és l'estil sarcàstic i pamfletari de Michael Moore. A "Fahrenheit 9/11" posava en evidència, entre altres coses, la manca de reacció de George Bush, o les connexions de la seva família amb empreses petrolíferes. Als Estats Units, la pel·lícula va dividir encara més l'opinió pública sobre Michael Moore, i a Europa, "Fahrenheit 9/11" va ser premiada en el Festival de Canes l'any 2004.

La situació d'indefensió i il·legalitat dels presoners de la base de Guantánamo va quedar documentada a "Camino a Guantánamo". Els anglesos Winterbottom i Whitecross segueixen pas a pas el periple de quatre joves, ciutadans britànics d'origen àrab, que van ser detinguts a l'Afganistan. La pel·lícula inclou els testimonis dels tres protagonistes reals que van sobreviure.

Encara més minuciosa és la reconstrucció del vol del quart avió de l'11-S a "United 93", també dirigida per un anglès, Paul Greengrass. Quan li qüestionaven si era el moment per recrear aquell dia traumàtic, el director contestava que això ho havien de decidir els familiars de les víctimes, i que aquests havien col·laborat activament en la pel·lícula. El públic dels Estats Units, però, li va donar l'esquena a la taquilla quan es va estrenar, el mes de maig passat.

L'últim a fer de l'11-S un tema de pel·lícula ha estat Oliver Stone, una veu habitualment crítica amb la política exterior dels governs dels Estats Units. Ell és qui ha convertit el drama de les Torres Bessones en un gran espectacle cinematogràfic, amb Nicholas Cage de protagonista. En el Festival de Venècia, on va ser presentada fa pocs dies, va sorprendre el to èpic i patriòtic de "World Trade Center", que aquí s'estrenarà a finals d'aquest mes.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut