A l'aeroport de Barajas hi ha abandonat un avió de Saicus Air des de fa 13 anys (Flick/José Luis Celada Euba)

Un centenar d'avions abandonats als aeroports espanyols que ningú vol

Les aeronaus acumulen un deute amb Aena de gairebé set milions d'euros

RedaccióActualitzat

Als 46 aeroports que gestiona Aena a Espanya, hi ha un total de 95 avions abandonats, segons l'últim recompte que ha fet públic la companyia. Són aeronaus que hi van aterrar un bon dia i no han tornat a volar més, per raons diverses.

Aquests avions ocupen un espai a les instal·lacions, però no paguen les tarifes aeroportuàries que els correspondrien i que sumen 6,86 milions d'euros. L'alternativa de treure'l implica milers d'euros per a cada aparell, que algú ha de pagar.

Aquestes dades s'han conegut arran de la pregunta al govern espanyol que ha fet el senador Fabián Chinea, de l'Agrupació Socialista Gomera (ASG), que ha alertat del cas d'un avió que ha passat 13 anys a Barajas.


13 anys a Barajas

El senador va demanar pel cas d'un McDonnell Douglas MD-87 de la companyia Saicus Air que és a l'aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas des del novembre del 2010.

Saicus Air és una companyia de càrrega espanyola que es va fundar el 2008 i va fer fallida dos anys després. Tenia la base a Les Palmes, però operava des de l'aeroport de Barajas. Va entrar en concurs de creditors i va ser liquidada judicialment.

Segons ha assegurat el govern espanyol, l'avió pertany a Promerca Càrrec Internacional i "en comptar amb propietari, no pot ser venuda ni cedida". El que sí que està és embargada i s'està preparant la subhasta per l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT), de manera que sortirà de l'aeroport "un cop finalitzat el procés".

Aena té comptabilitzats 95 avions abandonats als aeroports espanyols (Europa Press)

Tràmits legals 

En casos com el de Saicus Air, amb un concurs de creditors pel mig, el procediment legal ja està marcat. Fora d'això, els passos que segueix Aena comencen amb intentar localitzar primer el propietari perquè retiri l'aeronau.

Si no es retira, s'inicien els tràmits per promoure la declaració legal d'abandonament, en compliment del que disposen els articles 137 i següents de la Llei 48/1960, de 21 de juliol, de navegació aèria.

A aquests efectes, es publiquen tres edictes al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) i al Diari Oficial de la Unió Europea (DOUE), en tres dates diferents durant tres mesos consecutius. Quan ha passat un any des de l'inici de l'expedient i si no hi ha reclamació del propietari, s'estima la presumpció d'abandó i s'inicien els tràmits per a la venda en subhasta pública.

El senador canari va preguntar si es podrien cedir els aparells a institucions universitàries o culturals. El govern espanyol ha informat que a Aena no hi consten comunicacions de cap fundació, escola aeronàutica o museu que vulguin adquirir alguna d'aquestes aeronaus.

 

ARXIVAT A:
Aeroports
Anar al contingut