Jordi Camarasa és el segon astrònom català que aconsegueix posar el cognom a un cometa (3cat)

Un astrònom aficionat català i un polonès descobreixen un cometa: el Camarasa Duszanowicz

És el segon cometa amb cognom català i l'anterior va ser fa gairebé un segle

Actualitzat

Encara que no tingui la carrera d'astrofísic, el sabadellenc Jordi Camarasa és un apassionat de l'astronomia i viatja per les escoles catalanes fent divulgació amb un planetari digital. És soci de l'Agrupació Astronòmica de Sabadell, on va començar la seva afició.

Des del sud de l'Àfrica, Jordi Camarasa ha aconseguit aquest juliol descobrir i posar el seu cognom a un cometa, el segon català que ho fa en gairebé un segle, després de Comas i Solà.

El cometa, que es veu des de l'hemisferi sud, l'ha descobert a Namíbia, des d'un observatori robòtic, juntament amb el seu company, el polonès Grzegorz Duszanowicz. S'espera que a finals de febrer estigui ben situat a l'hemisferi nord i que es pugui veure des de Catalunya.

El Camarasa Duszanowicz C/2023 v4 està situat a uns 300 milions de quilòmetres de distància de la Terra i només es pot veure amb telescopi. Al febrer, els que tinguin un bon telescopi, el podran veure des de Catalunya.

Una imatge del cometa, amb el nucli i la cua, a 300 milions de quilòmetres de distància

"Descobrir un cometa és molt difícil", explica Jordi Camarasa, "perquè només ho poden fer els professionals, amb els grans telescopis de Hawaii, els Estats Units o Sud-africa".

En un any i mig, va descobrir 37 objectes propers a la Terra, asteroides que s'aproximen a l'òrbita de la terra i llavors van trobar aquest cometa. "Descobrir una cosa que només has vist tu és una satisfacció addictiva", assegura aquest astrònom aficionat.

Jordi Camarasa a l'observatori de Sabadell on va començar la seva afició