Un indicatiu de la zona de baixes emissions, a la ronda litoral
Un indicatiu de la zona de baixes emissions, a la ronda Litoral (Europa Press/Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona)
Barcelona

Triplicaran els controls per entrar a la zona de baixes emissions de Barcelona

Dels 20 punts de detecció que hi ha ara a la ZBE, es passarà a 62, amb un centenar de càmeres repartides per la ciutat

RedaccióActualitzat

Barcelona reforçarà els controls de matrícules a la zona de baixes emissions (ZBE). L'Ajuntament ha adjudicat la instal·lació de 42 nous punts de detecció, que s'afegiran als 20 que ja hi ha i que comproven si el vehicle, en funció de l'etiqueta ambiental, pot entrar-hi o no. En total, doncs, seran 62, el triple que ara.

Amb l'ampliació, un centenar de càmeres vigilaran tant les sortides de les rondes com l'interior de la ciutat, per garantir que només hi passin els vehicles que tinguin l'etiqueta.

A cada punt hi ha entre una i tres càmeres de vigilància.

Els controls es repartiran en llocs com el passeig de Santa Coloma, la ronda del Mig, la Diagonal, el carrer Aragó, l'avinguda Vallcarca o la travessera de les Corts, entre altres. 

Aquesta nova instal·lació estarà finançada pels fons Next Generation.


Com funciona la ZBE

La ZBE va entrar en vigor l'1 de gener del 2020, amb l'objectiu de reduir els elevats nivells de contaminació de la ciutat. 

La normativa prohibeix circular per la ZBE als vehicles més contaminants, que no tenen etiqueta ambiental de la DGT, els dies laborables de dilluns a divendres entre les 7.00 i les 20.00.

Hi ha excepcions, com els serveis d'emergències i essencials, transport de persones amb mobilitat reduïda o de persones amb discapacitats que els condicionen l'ús del transport públic. 

En cas d'incompliment, les multes són de 200 euros. Si coincideix amb un episodi de contaminació, s'hi afegeix un recàrrec del 30%. 

Els ingressos obtinguts per les sancions es destinen a finançar actuacions per impulsar la mobilitat sostenible.

Quins canvis hi haurà

Fa uns dies es va saber que l'Ajuntament flexibilitzaria l'ordenança que en regula l'ús, a partir del gener, de manera que hi haurà més permisos per circular-hi ocasionalment (passaran de 10 a 24 dies per any). 

També hi haurà permisos per a les persones amb rendes baixes, per a professionals amb edat pròxima a la jubilació que utilitzen el vehicle per treballar o per a persones que vagin de forma recurrent a rebre tractament mèdic. 

Aquests canvis responen a la voluntat d'evitar demandes com la que va fer que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya anul·lés la ZBE al mes de març, un procés que continua als jutjats. 

Cotxes circulant per la ronda de Dalt de Barcelona (EFE/Enric Fontcuberta)

Lleida prepara implantar-la 

A Lleida, la Paeria ha tret a concurs un contracte per aplicar una zona de baixes emissions a la ciutat, dins del pla de recuperació finançat amb els fons europeus Next Generation. 

El pressupost de licitació és de 42.946,45 euros i la durada del contracte és de set mesos. L'objectiu és supervisar el projecte, que preveu la instal·lació de 24 càmeres, tant al centre urbà com en un tram de Cappont

Estava previst que les ZBE fossin obligatòries a totes les ciutats de més de 50.000 habitants a començaments del 2023, però la sentència del TSJC tombant la de Barcelona ha fet que la Generalitat prepari una normativa marc per a aquests municipis. 

ARXIVAT A:
ZBE Barcelona
Anar al contingut