Què té dret a reclamar el passatger en cas de cancel·lació o retard d'un vol?

Quan hi ha problemes als aeroports és important que el viatger pugui justificar que ha arribat amb prou temps per agafar l'avió

Actualitzat

Aquest estiu ja s'assembla en molts aspectes als d'abans de la pandèmia i a l'aeroport del Prat, l'augment del trànsit aeri ha coincidit amb diferents vagues de companyies aèries com ara Ryanair i easyJet.

A banda dels incidents d'última hora, també hi ha milers de persones que han fet la reserva amb mesos d'antelació i es poden quedar a terra sense cap compensació si la companyia anul·la el vol dues setmanes abans.

Aquests són alguns dels principals problemes que es poden trobar els passatgers en un aeroport i que mirem de respondre, amb l'assessorament de l'advocat Dan Miró, expert en dret aeronàutic, que han entrevistat al canal 324.

 

Què ha d'oferir una companyia si cancel·la un vol poc abans de sortir?

Ha d'oferir un vol alternatiu en menys d'una hora. En cas contrari, es generen compensacions i també ha de garantir la manutenció i l'allotjament fins que portin el viatger a destí. Una vaga del personal de l'aerolínia no és una causa de força major i, per tant, han de pagar compensacions, que canvien segons quina sigui la distància.


Què passa si cancel·len un vol amb dies d'antelació?

A Europa, la llei permet que una aerolínia cancel·li un vol amb més de catorze dies d'antelació sense cost. Només ha de tornar el preu del bitllet, però no ha de pagar cap compensació.

"Abans veiem aeroports saturats, amb gent que ja era allà i reclamava, però ara les companyies n'han après, han canviat el sistema i cancel·len amb temps", explica Miró. Que no es vegin cues no vol dir que no hi hagi abusos.


No hi ha cap opció si cancel·len més de 14 dies abans?

En el cas que s'hagi comprat el bitllet i algun altre servei a través d'una agència de viatges, cal reclamar a l'agència perquè n'és la responsable. L'altra possibilitat és que s'hagi contractat una assegurança que ho inclogui.

Una cua a l'aeroport del Prat (ACN/Aina Martí Miquel Vera)

Canvia si és un vol d'anada o de tornada?

S'apliquen les mateixes normes. Si no es té capacitat d'allotjament, la companyia n'ha d'oferir i és elecció del passatger si vol tornar a casa  fins que surti el vol. Que sigui una sortida des del Prat no vol dir que es visqui a prop.


Què passa si perds una connexió?

Les companyies són les responsables de portar-te al destí que has comprat, i se n'han de fer càrrec en el cas que, per exemple, no es pugui agafar un vol perquè hi hagi un embús amb els filtres de seguretat fins a la porta d'embarcament.

Això no treu que l'aerolínia després reclami al Ministeri de l'Interior o a qui cregui convenient si la causa del problema és la falta de policies o de personal.

En cas de retard d'un vol, es pot reclamar?

A partir de les tres hores de retard, si no hi ha una causa de força major, es poden fer les mateixes reclamacions que en el cas de les cancel·lacions. Es generen automàticament compensacions, segons la jurisprudència del Tribunal de la Unió Europea, però cal acreditar-ho.


Quines proves pot aportar el viatger?

"És molt important tenir la prova perquè es tracta d'un sector que, per costum, ho nega tot", insisteix l'advocat Dan Miró, que dona consells com aquests: guardar el tiquet del pàrquing i el de la cafeteria, fer fotos amb el mòbil quan s'arriba a l'aeroport, al costat dels panells on apareixen els horaris dels vols, i fotos de les cues que es formen.

També és recomanable demanar un full de reclamacions al taulell d'Aena on es reculli l'hora de la incidència.


Com es pot saber la causa real del retard d'un vol?

Quan es reclama a una companyia, pot respondre només amb una carta genèrica i, en aquest cas, el passatger sempre té dret a recórrer a l'Agència Estatal de Seguretat Aèria per acreditar amb documentació els detalls que afecten el vol, per recórrer després als tribunals.


Quin límit de temps hi ha per presentar una reclamació?

Per a qualsevol incidència, a més a més de reclamar a la companyia, es recomana de fer-ho també a Aena. Hi ha un termini de cinc anys per als vols de la Unió Europea. En els vols internacionals que surten de la Unió Europea el termini és de dos anys.

 

ARXIVAT A:
MobilitatAeroportsAeroport del Prat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut