Una imatge de l'Airbus després de l'incendi que el va destruir, el dia 3 (Kyodo/via REUTERS)

Més de 300 passatgers evacuats en 18 minuts: el miracle de l'avió incendiat a Tòquio

Segons la companyia, la tripulació va seguir els protocols d'emergència fil per randa, començant pel més bàsic, el control del pànic

18 minuts per evacuar 367 passatgers. És el temps que va trigar la tripulació de l'avió de passatgers de Japan Airlines des del moment que l'aparell va xocar amb un avió més petit, de la Guàrdia Costanera japonesa, a l'aeroport de Tòquio. Poc després, el foc ja l'havia engolit.

Segons la companyia aèria, la segona més gran del Japó, la tripulació va seguir els protocols d'emergència fil per randa, començant per la primera norma bàsica: el control del pànic.

Tan bon punt l'Airbus A350 es va aturar i les flames van començar a cremar-lo, els assistents de vol van demanar als passatgers que mantinguessin la calma. 

La tripulació va dimensionar ràpidament la situació amb controls visuals de l'exterior i va decidir quines de les vuit sortides d'emergència eren segures per sortir. Després van donar ordres breus i directes, com ara "deixeu el vostre equipatge" i "no per aquesta porta", segons han explicat.


Una evacuació modèlica

Segons la pèrit aeronàutica i experta en seguretat i estructura de tripulacions, Meritxell Codina, la de l'aeroport de Tòquio ha estat "una evacuació modèlica i impecable", tant per la ràpida capacitat de reacció de la tripulació com per la col·laboració del passatge:

"Han reaccionat amb calma, han col·laborat seguint les instruccions i prioritzant les indicacions d'evacuació a la recuperació de pertinences personals. Ens han deixat una molt bona lliçó."

I és que Codina explica que per molt instruïda que estigui la tripulació, si el passatge no respon i no col·labora, "no serveix de res". A l'aeroport del Prat, per exemple, en algun accident recent --no tan aparatós-- "vam veure gent sortint amb maletes, amb bosses..., amb tot el que està contraindicat".

Però seguir les instruccions o no, depèn de cada persona i, en aquest aspecte, els factors culturals també hi poden tenir a veure. En l'accident de l'Airbus A350 tot va funcionar tal com s'esperava i l'operació va acabat sent un èxit, ja que es va aconseguir salvar a tothom que anava a l'avió.

"La tripulació, molt preparada i professional, ha estat capaç d'empatitzar amb la gent i de donar-los indicacions clares."

Meritxell Codina reivindica el paper de les tripulacions a bord dels avions per vetllar per la seguretat del passatge i per poder respondre en situacions d'emergència, tal com ha passat a Tòquio. Un aspecte que, considera, "molts cops potser no es valora prou".

"Són professionals que es formen constantment, amb millora contínua dels procediments de seguretat, i crec que cal posar de relleu la funció que tenen."


Normes de seguretat globals

Tot el que té a veure amb la formació i procediments de seguretat a l'aviació està molt globalitzat. Les directrius de formació estan estandarditzades sota l'organització d'aviació civil internacional i les mateixes autoritats aeronàutiques de cadascun dels països.

Per tant, la formació i els estàndards de formació i de preparació que es dona a les tripulacions són els mateixos a tot arreu.

ARXIVAT A:
AeroportsJapó
Anar al contingut