Mercadona posa en marxa un sistema de reconeixement facial als supermercats

Ho justifica dient que vol identificar les persones que hi entren malgrat tenir ordre d'allunyament judicial de l'establiment
Mercadona posa en marxa un sistema de reconeixement facial als supermercats

Mercadona posa en marxa un sistema de reconeixement facial als supermercats

Ho justifica dient que vol identificar les persones que hi entren malgrat tenir ordre d'allunyament judicial de l'establiment
Josep Maria Camps Collet Actualitzat
TEMA:
Protecció de dades
Mercadona posa en marxa un sistema de reconeixement facial als seus supermercats
Un agent de la Guàrdia Civil i un vigilant jurat, a l'entrada d'un establiment de Mercadona (Europa Press)

Aquest dimecres 1 de juliol Mercadona ha posat en marxa un sistema de reconeixement facial amb les càmeres de seguretat a 40 dels supermercats que té al País Valencià, a les Balears i a l'Aragó.

Oficialment aquest sistema té l'objectiu de detectar l'entrada de persones condemnades i amb ordre d'allunyament judicial vigent dels seus establiments o dels seus treballadors.

"Millorar la seguretat"

A l'entrada dels supermercats en què funciona aquest sistema s'hi han col·locat cartells que ho adverteixen:

"Us informam que Mercadona, SA, amb l'objectiu de millorar la seguretat, ha implementat un sistema de reconeixement facial per detectar únicament aquelles persones amb una ordre d'allunyament o mesura judicial anàloga vigent que puguin suposar un risc per a la vostra seguretat."

 

"Contrast científic"

L'empresa assegura que aquest sistema fa la identificació en dècimes de segon i que les dades generades no s'emmagatzemen si no corresponen a cap de les persones condemnades que tenen a la base de dades.

Malgrat aquestes explicacions, tot plegat ha generat dubtes de com pot l'empresa complir la llei de protecció de dades. A les xarxes socials insisteix que són els cossos policials els qui s'encarreguen dels presumptes infractors:


Fonts jurídiques  consultades pel 324.cat que volen conservar la seva confidencialitat creuen que la mesura no guarda proporcionalitat amb la finalitat perseguida i per tant excedeix els límits al dret de la privacitat dels consumidors de la cadena de supermercats. 

Les mateixes fonts apunten que en aquest cas l'interès públic és molt dubtable, ja que es busca l'interès de l'entitat privada, no la del ciutadà, que en pocs casos es veurà beneficiat d'aquesta mesura. I hi veuen "molta desproporció i un fortísssim impacte en el dret a la privacitat de les persones físiques".


Quina base de dades?

A la memòria de l'any 2019 l'empresa no ofereix dades de quines pèrdues té a causa dels robatoris als seus establiments, ni tampoc quantes condemnes fermes amb allunyament per ordre judicial hi ha contra persones que ho hagin fet.

Tampoc no queden clares les característiques de la base de dades d'imatges sobre la qual funciona el sistema de reconeixement facial: si són fotografies d'expedients judicials o policials, o bé imatges de la mateixa Mercadona.

Un altre ús possible d'aquest sistema és detectar l'entrada de persones amb ordre d'allunyament judicial, per motius de violència masclista o similar, d'alguna de les treballadores o treballadors de l'establiment en qüestió.

Tecnologia lligada al Mossad

Segons han informat diferents mitjans, Mercadona ha comprat el programari de reconeixement facial a l'empresa israeliana AnyVision, fundada i dirigida per antics membres de la direcció del Mossad, els serveis secrets d'Israel.

Recentment Microsoft ha deixat l'accionariat d'aquesta empresa, per les sospites que fa servir la tecnologia per al control massiu de la població palestina de Cisjordània. Això va ser després que mitjans com l'NBC nord-americana revelessin tant l'ús a Cisjordània com la implicació de Microsoft.


Reconeixement facial amb mascareta posada?

Al marge dels dubtes entorn de la finalitat real d'aquest sistema i de l'empresa que l'ha proporcionat, alguns usuaris de xarxes socials s'han preguntat si servirà d'alguna cosa mentre sigui obligatòria la mascareta per entrar als supermercats:

 


 

Pla tancat del president de Mercadona, Juan Roig, en el Centre de Coinnovació de la companyia situat al polígon Fuente del Jarro de Paterna el 12 de març de 2019 (Horitzontal)
El president de Mercadona, Juan Roig, en una imatge d'arxiu (ACN)

 

ARXIVAT A:
Tecnologia Protecció de dades
Anar al contingut