Luxemburg, primer país del món amb el transport públic gratuït
A Luxemburg, tothom pot anar en transport públic de franc

Luxemburg, primer país del món amb el transport públic gratuït

És una mesura sense precedents d'aquest petit país europeu de 600.000 habitants, que és el que més utilitza el vehicle privat

RedaccióActualitzat

Anar amb transport públic a Luxemburg és gratuït. És una mesura sense precedents a escala mundial que entra en vigor aquest cap de setmana. Qui vulgui ja pot utilitzar els trens, els autobusos o els tramvies sense que li costi res.

El gran ducat preveu invertir sumes milionàries per millorar la capacitat ferroviària i per facilitar el transport públic, amb pàrquings per deixar els cotxes a les entrades de les ciutats.

De fet, Luxemburg, amb una població de poc més de 600.000 habitants, és un dels països del món on més es fa servir el cotxe particular.

Sis de cada deu persones van a la feina en vehicles privats. L'objectiu és que es redueixi a la meitat gràcies a fomentar el transport públic, la bicicleta o els cotxes compartits.

Luxemburg, primer país del món amb el transport públic gratuït
Les autoritats esperen reduir a pràcticament la meitat l'ús del vehicle privat (Europa Press / Oliver Dietze)


La gratuïtat dels transports públics només té l'excepció dels vagons de tren de primera classe, i determinats serveis nocturns d'autobús que ofereixen alguns ajuntaments a petició dels usuaris.

Aquesta mesura costa uns 41 milions d'euros, segons els càlculs oficials. Les expenedores de bitllets ja han estat retirades, tot i que s'aconsella portar documentació que identifiqui els usuaris.

La mesura beneficiarà els seus habitants i tothom que visiti aquest país. Luxemburg té 190.000 treballadors transfronterers, la meitat dels quals viuen a França i una quarta part a Alemanya i Bèlgica.

Luxemburg és el país més ric d'Europa, però els alts preus provoquen que, cada vegada més, un nombre més gran d'habitants estiguin en risc de pobresa. Per intentar pal·liar-la, el govern ha decidit prendre dues mesures: apujar el sou mínim i que el transport públic sigui gratuït. El sou mitjà és dels més alts del món -1.700 euros-, però aquesta xifra és una mitjana i amaga grans desigualtats socials.

ARXIVAT A:
MobilitatUnió Europea
Anar al contingut