L'ús del cotxe cau per primera vegada per sota del 20% a Barcelona

Vuit de cada deu desplaçaments per la capital catalana es van fer amb transports alternatius al vehicle privat

Redacció / AgènciesActualitzat

Vuit de cada deu desplaçaments que es van fer l'any passat a Barcelona es van realitzar a peu, en transport públic o en vehicles com ara bicis, segons les dades que l'Ajuntament ha fet públiques en el marc de la sessió plenària del Pacte per la Mobilitat.

Les xifres indiquen que hi va haver prop de 8,5 milions de desplaçaments diaris, un 8% més que el 2022, dels quals 6,2 milions van ser interns (el 72,8%) i la resta, de connexió entre la capital catalana i els municipis de l'entorn.

Del total de la mobilitat, el 42,1% va ser a peu, el 34,2% en transport públic i el 19,9% en transport privat, per primera vegada aquesta dada baixa per sota del 20%. El 3,8% restant es van fer amb bici o vehicles de mobilitat personal (VMP).
 

Nova metodologia de càlcul

L'Ajuntament subratlla que aquest any s'ha realitzat una adaptació en la metodologia de càlcul de la quota modal, d'acord amb l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM). 

D'aquesta manera, es dona més pes a les validacions reals del transport públic que a les enquestes que es fan servir habitualment per dur a terme el càlcul. És un canvi, subratlla el consistori, que ofereix una imatge més fidedigna de la mobilitat de la ciutat.

L'equip de govern municipal ha recalculat les xifres de l'any passat segons el nou mètode, de manera que es pot concloure que els desplaçaments a peu han caigut un 1,8% (del 44% al 42,1%, totes dues dades adaptades al nou mètode), els desplaçaments en transport públic han pujat un 3,3% (del 30,9% al 34,2%), els fets en vehicle privat han caigut un 1,4% (del 21,3% al 19,9%) i els realitzats en bici o en VMP s'han mantingut en el 3,8% del total.

 

Objectius per al 2024

D'acord amb el nou canvi metodològic, els objectius del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024 preveuen passar del 42,1% del 2023 al 40,5% en els desplaçaments a peu; del 34,2% al 39,2%, els desplaçaments en transport públic; del 19,9% al 14,9% els desplaçaments en transport privat, i del 3,8% al 5,3% els desplaçaments en bicicleta o VMP.

Així, quan falta un any per tancar les dades del PMU 2024, l'Ajuntament constata que els principals indicadors "segueixen en línia amb els objectius fixats". I és que el transport públic s'ha tornat a situar en valors de prepandèmia.

Establir un model de mobilitat en superfície segur, eficient i sostenible és un dels objectius per als anys vinents (ACN)

Durant la reunió també s'ha anunciat l'inici dels treballs per al nou PMU 2025-2030, amb l'objectiu de tenir-lo aprovat inicialment a finals d'aquest any.

La diagnosi prèvia del nou PMU determina tres línies estratègiques per treballar: establir un model de mobilitat en superfície segur, eficient i sostenible; assolir un sistema de transport públic que capti més viatgers del vehicle privat, reduir la dependència del cotxe o la moto i mitigar les seves externalitats negatives.

ARXIVAT A:
MobilitatContaminació
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut