L'esperada pacificació de l'N-2 al Maresme, més a prop: un carril, més voreres i arbres

Si les previsions i els acords polítics es mantenen, d'aquí 3 anys la carretera nacional 2 s'assemblarà més a un passeig que a una via ràpida

Anna Lasaga Hertogs

Si les previsions i els acords polítics es mantenen, d'aquí tres anys l'N-2 al Maresme serà molt diferent. S'assemblarà força més a un passeig que a una via ràpida, que és la realitat que encara enllaça els diversos municipis costaners.

La Generalitat ja té molt avançat el document de treball que determina quina serà la nova fesomia entre Montgat i Mataró. En tot el recorregut hi haurà només un carril per sentit i amb l'espai que es guanyarà es farà un carril bici que travessarà tot el Baix Maresme.

També s'eixamplaran les voreres i s'hi posaran més arbres. A més, es deixarà més espai per a les parades de bus i, davant les estacions de tren, la calçada s'elevarà per pacificar més el trànsit.

 

Tres dècades de reivindicació

Fa més de 30 anys que el Maresme reivindica aquesta transformació. A més de la línia de tren, la Nacional suposa una barrera important entre els municipis i la façana marítima i l'actual disseny la fa molt poc amable a bona part dels trams.

Quan la nova estructura estigui en marxa, la velocitat baixarà considerablement a tota la via. S'haurà de circular a un màxim de 30 km/h en els trams urbans i a 50 km/h als interurbans.

Les entitats que reclamen una millor mobilitat al Maresme ho veuen bé, però asseguren que no solucionarà els problemes de fons. Ho explica Sergi Galanó, de la coordinadora Preservem el Maresme: "És una bona notícia, però nosaltres insistim que els problemes de mobilitat del Maresme s'han d'atacar de forma global. És a dir, solucionant els problemes de mobilitat del Maresme." 

I això, creu, no passarà "fins que no replantegem les connexions de la C-32, la possible reubicació de l'R1 de Rodalies i una aposta decidida pel transport públic". "Això és claríssim", conclou.

Un tram de la Nacional 2 al Maresme, amb una parada de bus i la via del tren
El projecte preveu deixar més espai per a les parades de bus (CCMA)

Quan serà una realitat?

L'altra pregunta que es fan molts maresmencs és quan es farà realitat. I això depèn, en part, de quan es tinguin els diners per fer-ho.

La reforma de l'N-2 forma part del paquet d'inversions que es va signar divendres passat entre l'Estat i la Generalitat, segons els quals l'Estat posa els diners i la Generalitat s'ocupa de fer les obres. Però el que es va signar és, novament, un protocol, i encara falta fer els convenis, que són els que marquen un compromís real.

Dins el que es va signar, també hi entra millorar els enllaços d'alguns pobles amb l'autopista. Però, per aprofitar els fons obtinguts dels Next Generation, s'ha decidit començar per la reforma de la Nacional.

Joaquim Arnó, president del comissionat de mobilitat del Consell Comarcal del Maresme, que ha seguit tot el procés de la reforma, assegura que les obres estaran acabades el 2026.

"El normal hauria estat primer fer els accessos a la C-32, buidar la nacional i després fer la transformació de la nacional. Però de vegades el finançament ve com ens ve. Per tant, així va més accelerat perquè es finança amb un Next Generation que tenim 3 anys per fer-lo", afirma.

El tram del Baix Maresme és el que està més avançat, però també es va avançant en la resta de la comarca. A Mataró, el model també serà d'un carril per sentit i inclourà el carril bici. A l'Alt Maresme, a causa de la seva complexitat, la reforma s'ha dividit en tres trams.

ARXIVAT A:
Infraestructures
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut