Les claus del programa Reprèn Pro per orientar els joves i evitar l'abandonament escolar

Un 14% dels alumnes catalans no tenen cap titulació més enllà de l'educació obligatòria, una xifra que està per sobre de la mitjana europea i espanyola

Actualitzat

"No és un fracàs, tenen dret a equivocar-se, són molt joves."

Aquesta és una de les frases que la Lourdes Delgado Vargas diu als estudiants d'entre 16 i 17 anys que van al Servei d'Orientació Pla Jove del Consorci d'Educació de Barcelona. És orientadora educativa i, cap a principis d'any, coincidint amb els resultats del primer trimestre del curs, se li gira feina:

"És el moment que ja han donat notes. El tema de les notes els fa dir potser haig de fer un pas. Si trobem plaça en un grau mitjà, hi anirà, si no anirà al Reprèn Pro. És el recurs que sostindrà aquell noi perquè continuï motivat i li farà de suport emocional, perquè acaba de deixar els estudis, veu que no se'n surt... i ho viu com un fracàs." 

El programa Reprèn Pro, del Consorci d'Educació de Barcelona, està adreçat als alumnes que abandonen o volen canviar d'estudis quan acaben de començar el primer curs de l'educació postobligatòria, sigui batxillerat o sigui un cicle formatiu. També als que, un cop acabada l'ESO, no han trobat plaça o no saben què estudiar.

Cada any hi ha més alumnes que continuen formant-se en acabar l'ESO
Cada any hi ha més alumnes que es continuen formant en acabar l'ESO

La Laura Guirao, que és professora del programa, assegura que el que té en comú tot l'alumnat és què diuen: "No sé què vull fer, estic perdut, necessito una reorientació, necessito trobar la meva motivació, necessito saber en què tinc traça'."

Lourdes Delgado explica que és un recurs per als que estan més desorientats:

"Ajudar-los a mantenir la motivació per estudiar, que no es quedin a casa amb la consola o el mòbil. Aquí cada dia tenen activitats programades, de manera que el jove continua en actiu, com si fos a l'institut. L'objectiu és que l'alumne faci una preinscripció per al curs que ve i que torni al sistema educatiu."

Segons Laura Guirao, les dades avalen l'èxit del programa. "En les quatre edicions que portem, el 80% han finalitzat el grau mitjà o segueixen estudiant", apunta. Assegura que "hi ha més abandonament al batxillerat que no pas a la formació professional, tot i que sí que n'hi ha, però el percentatge és més elevat de nois i noies que han abandonat al batxillerat".

Les orientadores els fan un seguiment fins que es matriculen a segon curs de postobligatòria i el professorat del programa segueix en contacte amb els alumnes fins que es titulen. Els que no s'acaben matriculant tornen a rebre l'assessorament de les orientadores i es busquen alternatives, com ara obtenir un certificat de professionalitat.


Fan classe en dos centres de formació d'adults

Són els instituts els que detecten l'alumnat que pot acabar abandonant els estudis i els posen en contacte amb el Servei d'Orientació Pla Jove. Les famílies també es poden adreçar als instituts perquè els facin d'enllaç.

El programa arrenca al novembre i s'hi poden incorporar fins a inicis d'any, que és quan es tanca el grup. Fins al juny aquí reben orientació. Cada setmana visiten els centres per conèixer totes les famílies professionals i l'oferta formativa que hi ha a la ciutat. També els fan reforç de català i matemàtiques.

El Reprèn Pro s'imparteix en dos centres d'adults de la ciutat de Barcelona, al de la Pau, a Sant Martí, i al del Carmel, a Horta. Són dues classes, una a cada centre, de màxim 20 alumnes.

En els tres cursos anteriors, la gran majoria de l'alumnat, una quarantena d'alumnes, s'ha matriculat en estudis nous. I també la majoria s'ha continuat formant un cop obtingut el títol.

El Reprèn Pro és una iniciativa molt específica d'orientació i d'acompanyament personalitzat a l'alumnat que abandona o vol deixar els estudis
El Reprèn Pro és una iniciativa molt específica d'orientació i d'acompanyament personalitzat a l'alumnat que abandona o vol deixar els estudis


"Ara ja tinc clar el que vull estudiar"

En Xavier Ankomako Ohoku Font va acabar 4t d'ESO al juny i va començar un grau mitjà d'auxiliar d'infermeria que no el va convèncer. Ara ho té clar, vol fer salvament i socorrisme:

"T'ajuden a decidir bé què vols fer, perquè així l'any que ve no et tornis a equivocar, o saber millor on vas. I també em vaig apuntar aquí per no perdre les ganes, així segueixo amb el ritme d'estudiar."

La Sofia Ricardo i en Marc Sentañes, en canvi, van optar per fer batxillerat després de l'ESO. Tots dos han deixat els estudis un cop acabat el primer trimestre. Aquí, a poc a poc, també van dibuixant el seu futur:

Sofia Ricardo (alumna): "Ara ja tinc clar el que vull estudiar: atenció a persones en situació de dependència, m'interessa molt això."

Marc Sentañes (alumne): "Vaig veure dues sortides professionals que m'agraden bastant: nàutica i tècnic d'emergències sanitàries, que crec que són les dues que posaré per fer l'any que ve segurament."

En Marc creu que, després d'acabar 4t d'ESO, "seria bo, en lloc de fer un grau o batxillerat, que tothom fes un any d'això que estic fent jo ara, perquè aniria molt bé".

El 14% de l'alumnat de Catalunya abandona els estudis després de l'ESO

Tot i que, a poc a poc, cada any hi ha més alumnes que es continuen formant en acabar l'ESO. A Catalunya, amb dades del 2023, encara el 14% de l'alumnat entre 18 i 24 anys deixa les aules en acabar l'educació obligatòria i no té cap titulació més enllà de l'ESO. Són dades que recull el Departament d'Educació, basades en l'Idescat i l'Eurostat.

A nivell estatal, amb un 13,6%, el percentatge és molt similar. Estem lluny de l'objectiu que marca Europa per al 2030, quan l'abandonament escolar no hauria de superar el 9%. La UE, amb dades del 2022, hi és a tocar: hi ha un 9,6% d'abandonament escolar.

Segons la Fundació Bofill, hi ha països com Portugal, Grècia o Irlanda que han aconseguit reduir-la molt en els últims deu anys, però Catalunya no va aconseguir arribar a l'objectiu europeu d'estar per sota del 10% el 2020.

Sovint, la reducció de l'abandonament escolar està lligada a les crisis econòmiques. Si no hi ha feina, els joves opten per continuar estudiant. Des de la Fundació Bofill també s'alerta de la necessitat d'impulsar accions perquè l'abandonament no depengui tant del mercat de treball. Demanen, entre d'altres, que s'impulsin beques a l'educació obligatòria i secundària postobligatòria, que, amb dades del curs 2020-21, diuen que representaven el 3,4% del total de despesa pública en educació.

 

ARXIVAT A:
Educació
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut