L'Ajuntament i el port topen per la limitació de creuers a Barcelona

El consistori vol que només atraquin a la capital catalana els vaixells de port base, no els que hi fan escala

Amb la represa del turisme, l'activitat dels creuers també ha augmentat, i a Barcelona s'ha reobert el debat sobre la massificació i la contaminació que provoquen.

Aquest mes de maig vindran pràcticament els mateixos vaixells que abans de la pandèmia, un centenar, però en el nombre de passatgers encara hi ha diferències.

Els quatre primers mesos d'aquest any han passat per la capital catalana més de 200.000 creueristes, però això és un 60% menys dels que van venir en el mateix període del 2019, quan es van superar els 500.000.

 

El motiu és que, per les limitacions per la covid, els vaixells no van plens. És una qüestió que genera controvèrsia fins al punt que l'Ajuntament ja ha posat damunt la taula la possibilitat de limitar el nombre de creuers, com ja han fet altres ports del Mediterrani, com Palma.

Aquesta mateixa setmana, l'alcaldessa Ada Colau ha plantejat la necessitat d'introduir restriccions. I en declaracions a TV3, la tinenta d'alcaldia Janet Sanz ha obert la porta a restringir les escales; és a dir, a limitar el nombre de vaixells que passen per la ciutat per estar-s'hi només unes hores.

D'aquesta manera, es prioritzen els creuers que fan servir Barcelona com a base, d'arribada o de sortida. Aquesta opció, en teoria, redueix la massificació, i dona negoci també a l'aeroport, els comerços i els hotels de la ciutat.

"Els creuers de trànsit són els que menys beneficien la ciutat. No consumeixen, només estan quatre hores a la ciutat de forma massiva en determinats punts, però veiem que el retorn econòmic per a la ciutat és molt baix", diu Janet Sanz, tinenta d'alcaldia d'Ecologia i Mobilitat.

Moll de creuers del Port de Barcelona
Moll de creuers del port de Barcelona (ACN/Àlex Recolons)

El port, en canvi, ja avança que "no serà possible tenir només clients de port base". També en una entrevista a TV3, el president de la infraestructura, Damià Calvet, ha assegurat que "les companyies no tenen creuers que són exclusivament de port base i d'altres que són només d'escala. Sempre hi ha una barreja de client que puja i baixa".

Actualment, segons el port, un 60% dels creuristes que venen a Barcelona són de port base.


Cartes creuades

Aquesta setmana, Ada Colau va enviar cartes al port, a l'Estat i a la Generalitat proposant la creació d'una taula de treball per limitar el nombre de creuers.

Calvet li va respondre l'endemà mateix, també per carta, que està disposat a participar-hi, però amb dades "reals i objectives". I nega que les dades de creixement de creueristes siguin alarmants, com deia l'alcaldessa en el seu escrit.

"No hi ha un increment alarmant de creuers, sinó una recuperació, i afortunadament. Ara no hem de lamentar-nos sinó aprofitar-ho, i treballar tots junts, ajuntaments, port i agents socioeconòmics, per afegir més qualitat a aquest turisme", assenyala el president del port.

Segons Calvet, la limitació dels creuers ja la marca l'acord de fa quatre anys entre les dues parts, firmat el 2018 per Colau i l'aleshores president de l'autoritat portuària Sixte Cambra.

L'acord preveia la concentració de tota l'activitat al Moll Adossat, on ja hi ha cinc terminals de creuers, a les quals se n'afegiran dues més en els pròxims anys, de MSC i Royal Caribbean, encara en projecte. A canvi, se suprimiran les tres terminals més pròximes al centre de la ciutat, les del World Trade Center i el Maremàgnum.

Palma i Dubrovnik ja han mogut fitxa

Fa unes setmanes Palma va limitar l'arribada de creuers a tres al dia. També hi ha d'altres ports que estan aplicant límits, com és el cas de Dubrovnik, a Croàcia. I Venècia també aplica restriccions, tot i que en un sentit diferent; no hi ha límits al nombre de vaixells, però en la majoria dels casos no poden utilitzar la terminal de la ciutat, i són desviats a una zona industrial allunyada.

L'Ajuntament de Barcelona encara no ha posat data a la primera reunió de la taula de treball: ni el govern ni el Ministeri de Transports no li han respost. La intenció, però, seria començar a parlar abans de l'estiu.

ARXIVAT A:
Turisme
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut