Els Estats Units anuncien una coalició per fer front als atacs dels houthis al mar Roig

Les principals empreses de transport marítim han abandonat el pas pel canal de Suez per l'augment dels atacs dels houthis, que protesten pels atacs d'Israel sobre Gaza

Els Estats Units estan decidits a moure fitxa per protegir el transport marítim pel mar Roig. Per fer-ho, el cap del Pentàgon, Lloyd Austin, ha anunciat la creació d'una coalició internacional de països, batejada com a Operació Guardià de la Prosperitat, malgrat que encara no han fet públic com funcionarà i s'organitzarà aquesta iniciativa.

"Els atacs ja han afectat l'economia mundial i seguiran amenaçant el transport marítim comercial si la comunitat internacional no s'uneix per abordar el problema de forma col·lectiva", ha dit el Departament de Defensa nord-americà en un comunicat, mentre demana que més països s'uneixin a l'aliança.

A més dels Estats Units, la coalició inclou com a membres Espanya, el Regne Unit, França, Itàlia, els Països Baixos, el Canadà, Noruega, Bahrain i les Seychelles.

El Ministeri de Defensa espanyol, però, ha volgut rebaixar el caràcter col·lectiu de la coalició, anunciada en una reunió ministerial a Bahrain amb alts representants de 43 països. "Espanya, unilateralment, no participarà en aquest àmbit", han dit des del ministeri, i han assegurat que la seva participació estarà subjecta a les decisions de la Unió Europea i de l'OTAN.

I la Unió Europea, de moment, encara estudia de quina manera ha d'actuar per fer front a la inestabilitat creixent al mar Roig, segons ha dit aquest dimarts la Comissió Europea.


Els houthis, decidits a continuar atacant al mar Roig

Com a represàlia per l'inici de l'ofensiva d'Israel sobre Gaza, els rebels xiïtes houthis, que controlen una part del Iemen --inclosa la capital, Sanà--, i que tenen el suport de l'Iran, van començar a llançar atacs amb míssils i drons al mar Roig contra vaixells amb bandera israeliana o vinculats a empreses d'Israel.

Segons el vicealmirall de la Marina nord-americana, Brad Cooper, els houthis han llançat en total "més de 100 atacs amb drons i míssils balístics, dirigits contra 10 vaixells mercants en què participaven més de 35 nacions diferents".

El portaveu dels houthis, Mohamed Abdulsalam, no ha trigat a respondre al seu compte d'X (Twitter) sobre les intencions dels nord-americans.

"La coalició formada pels Estats Units és per protegir Israel i militaritzar el mar sense cap justificació, i no impedirà que el Iemen continuï amb les seves operacions legítimes de suport a Gaza."

Des de divendres, les principals empreses de transport marítim han anat anunciant que suspenen temporalment el pas de les seves embarcacions pel mar Roig. Entre elles hi ha, per exemple, MSC, Hapag-Lloyd, i en les darreres hores s'hi ha afegit la petroliera BP.

Un altre dels afectats és el grup danès Maersk, que ja ha anunciat que desviarà el recorregut de les seves naus al voltant de l'Àfrica, a través del cap de Bona Esperança. El canvi farà allargar més setmanes l'entrega de béns i matèries clau, inclosos el petroli i el gas. L'empresa ha justificat que espera que el desviament de la ruta sigui temporal.

"Tenim fe que en un futur pròxim s'introduirà una solució que permeti tornar a utilitzar el canal de Suez i transitar pel mar Roig i el golf d'Aden, però en aquest moment continua sent difícil determinar exactament quan serà."

Comparativa de la ruta comercial de Taiwan a Rotterdam per la ruta pel mar Roig o pel cap de Bona Esperança

En total, es calcula que entre el 10% i el 15% del comerç mundial passa pel mar Roig. Segons el Consell Marítim Internacional i del Bàltic (Bimco), aquesta ruta suposa el 30% de tot el tràfic mundial de contenidors, amb un valor de més d'un bilió de dòlars en mercaderies l'any.

ARXIVAT A:
Estats UnitsGazaIsrael
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut