L'Andrés i la Carolina, aïllats en un hospital als Països Baixos
L'Andrés i la Carolina estan aïllats en un hospital als Països Baixos

Detenen uns catalans procedents de Sud-àfrica per trencar el confinament als Països Baixos

La parella ha recuperat la llibertat aquest dimarts i diu que continuarà la via judicial per "detenció il·legal"

Actualitzat

L'alarma que genera la nova variant del coronavirus, l'òmicron, l'ha viscuda una parella de Catalunya. Andrés Sanz i Carolina Pimenta han recuperat la llibertat aquest dimarts, dos dies després de quedar detinguts acusats de saltar-se la quarantena.

Els van confinar quan van arribar a Amsterdam, on feien escala procedents de Ciutat del Cap, a Sud-àfrica, sota la sospita d'estar infectats per la variant òmicron de la covid. Tres dies després van ser detinguts per trencar el confinament quan ja havien pujat a l'avió per tornar a casa.

La llei de quarantena per als viatgers procedents de països amb la variant òmicron va canviar als Països Baixos mentre hi eren en trànsit i això els ha portat a ser víctimes de contradiccions policials. Diuen que han rebut fins i tot disculpes, però han passat dos dies retinguts en un centre hospitalari a la localitat neerlandesa de Haren.

Asseguren que no van fugir, que en tot moment van seguir els passos per poder marxar, van assegurar-se'n preguntant a la policia i als responsables de sanitat, i van passar tots els controls.

"Vam ser transparents en tot moment, vaig ensenyar tots els documents, vam entrar (a l'avió) i de sobte em criden i la policia molt agressivament ens van tractar com a criminals quan ens havien donat el vistiplau, tot plegat sense informar-nos de res."

S'han sentit criminalitzats i maltractats i estan disposats a seguir amb les accions judicials per denunciar el cas. "Volem denunciar com a mínim el major que ha signat la nostra detenció, il·legal totalment", explica ell

El "Tot es mou" de TV3 ha parlat amb ells just després que els advocats els donessin la bona notícia que recuperaven la llibertat. "L'advocat ens ha trucat i ens ha dit 'feu les maletes que en mitja hora teniu un taxi. Sou lliures", ha comentat ella:

"Els matins" de TV3 va parlar amb ells dilluns:

Confinats en tornar de Sud-àfrica

Entre els passatgers d'un vol que va aterrar divendres a l'aeroport de Schiphol procedent de Ciutat del Cap, hi havia aquesta parella que tornava de vacances, formada per un gestor financer i una investigadora biomèdica de la UB, que han qualificat de malson el que han viscut:

"Vam estar més de 12 hores a peu de pista en una sala sense calefacció esperant que ens fessin una PCR, que ja ho tenien preparat, i van tenir 5 persones per fer 600 PCR. Es va fer etern i va ser lamentable."

El cribratge dels vols que aquell dia van arribar de Sud-àfrica va donar 61 positius de covid, 13 de la variant òmicron.

La Carolina va donar positiu de covid i van ser confinats en un hotel amb una seixantena de positius. L'Andrés es va quedar amb ella.

En un document que va firmar la Carolina li informaven que el confinament era de 5 dies, menys pels que haguessin passat la malaltia en els 6 mesos anteriors, com és el cas d'ella, que va passar la covid fa 3 mesos.

A l'hotel deien que ningú els va informar i, si se suposava que estaven malalts, tampoc no els van atendre mèdicament, afegeixen. En demanar una segona PCR de confirmació, l'Andrés explica que els la van negar.

"És estrany, només demanàvem una segona PCR per a ella. Ningú ens va contestar i ens han tingut pràcticament 3 dies sense atendre'ns."

Diu que, fart, va comprar testos ràpids, ella va donar dos cops negatiu i van marxar de l'hotel cap a l'aeroport:

"El mateix policia i el mateix encarregat de la sanitat holandesa ens van dir: marxeu. Vam parlar amb KLM, ens van donar un vol per a la tarda. Hi vam anar, vam passar tots els controls, el check-in, i quan som a l'avió per enlairar-nos, paren els motors, la criden per megafonia, surt i jo l'acompanyo, i la detenen de molt males maneres."

Tots dos van ser detinguts sota sospita d'estar infectats de l'òmicron i haver trencat el confinament.

Davant del cònsol espanyol, la policia els va retirar els càrrecs i els va demanar disculpes.

Dilluns continuaven retinguts en un centre hospitalari de Haren, prop de Groningen, a l'espera de noves proves i una explicació.

"Per primer cop en 5 dies ens ha atès un metge", van dir.

No ha estat fins dimarts a la tarda que han pogut sortir de l'hospital, i el primer que han fet és anar cap al consolat espanyol.

Dos integrants del Diables de Barcelona, confinats a Sud-àfrica

Tampoc han pogut tornar a casa segons el que tenien previst dos catalans de l'equip de rugbi Diables de Barcelona, que han estat de gira per Sud-àfrica. Són Francesc Pulido i Pol Fonts. Tant ells com un company canadenc s'han hagut de quedar al país després de donar positiu de covid-19 en l'últim test abans d'embarcar en el vol de tornada.

De moment no se sap si els tres integrants dels Diables que han donat positiu tenen la variant òmicron. Els jugadors es troben bé, com a molt amb símptomes lleus, i es preveu que puguin tornar a Barcelona el 6 de desembre.