La situació a bord dels vaixells humanitaris es va complicant cada dia que passa

Desembarquen els migrants d'un dels 3 vaixells d'ONG que esperen en aigües italianes

La nau de l'ONG alemanya Mission Lifeline esquiva la nova ordenança italiana dels desembarcaments selectius

Yasmín Córdoba SchwanebergActualitzat

Finalment, han pogut desembarcar els 89 migrants que anaven a bord del Rise Above, de l'ONG alemanya Mission Lifeline. Les autoritats han deixat baixar tot el passatge al port de Reggio de Calàbria, al sud d'Itàlia, al contrari que en el cas dels altres dos vaixells humanitaris que estan atracats a Catània, a Sicília, on s'han aplicat els desembarcaments selectius.

Hi obliga una nova ordenança del govern de Giorgia Meloni, signat divendres, que només permet desembarcar les persones més vulnerables, després de fer una selecció tècnica a bord.

Els migrants han pogut, finalment, desembarcar al port de Reggio de Calàbria (Mission Lifeline)

En el cas del Rise Above, on ja s'havien fet 6 evacuacions mèdiques d'urgència, a bord quedaven 89 persones: 55 adults i 34 menors, inclosos 8 nadons. La diferència hauria estat que les autoritats consideren que el rescat s'hauria fet en la zona SAR d'Itàlia, que delimita l'àrea de responsabilitat de recerca i salvament marítim de cada país. Els vaixells on s'ha fet el desembarcament selectiu haurien dut a terme els rescats en zones que pertoquen a Líbia i Malta, segons el govern italià.

Aquest dilluns el comandament del vaixell va descriure a TV3 la situació crítica, sanitària i psicològica, entre els rescatats després d'estar 4 dies navegant sense esperances de poder desembarcar. Marco Antonio Martínez, capità del Rise Above, va advertir que només tenia benzina per navegar durant 1 o 2 dies més, abans de quedar a la deriva.

La incertesa ha acompanyat els migrants fins que, finalment, han pogut desembarcar al port de Reggio de Calàbria, al sud d'Itàlia (Mission Lifeline)

Una de les dues metgesses a bord, Paula Profitós, va alertar de la falta d'aliments i capacitat per atendre les necessitats del passatge. Després de navegar durant hores davant de les costes de Catània, a Sicília, van ser desviats al sud de la península, al port de Reggio de Calàbria, on aquest dimarts han pogut desembarcar tots els migrants. Seran allotjats temporalment al gimnàs de l'escola de la ciutat i després seran dividits en diversos centres d'acollida.


Tres vaixells humanitaris més

En aquests moments, hi ha tres vaixells humanitaris més que mantenen un pols amb la doctrina impulsada pel nou govern italià de Giorgia Meloni i, especialment, pel seu vicepresident i ministre d'Infraestructures, l'ultradretà Matteo Salvini, que té les competències portuàries. Salvini ja va mantenir una política similar tancant els ports a les ONG humanitàries entre el 2018 i el 2019.

El concepte de desembarcament selectiu s'ha aplicat ja al Geo Barents, de Metges sense Fronteres, d'on s'ha permès baixar 357 migrants vulnerables, sobretot dones, infants i malalts, mentre 215 continuen a bord, atracats al port de Catània.

D'un segon vaixell, el Humanity 1, de l'ONG alemanya SOS Humanity, tampoc n'ha pogut baixar tothom. Només van permetre desembarcar, aquest diumenge, 144 migrants i 35 estan a l'espera.

Davant l'obligació de tornar a alta mar, la tripulació de les dues embarcacions assegura que no abandonaran el port mentre no pugui ser acollit tothom i han recorregut davant la justícia el decret sobre els desembarcaments selectius. Consideren que l'ordenança viola la llei europea i la Convenció de Ginebra sobre Refugiats que obliga a oferir el primer port segur.

Un tercer vaixell, el noruec Ocean Viking, de l'ONG SOS Mediterranée, es troba encara sense port, amb 234 supervivents a bord després de 17 dies navegant. Aquest dimarts ha anunciat que iniciava la marxa cap a França.

 

ARXIVAT A:
MigracionsItàlia
Anar al contingut