Rafael Rubio
El treballador afectat, Rafael Rubio

Denunciat el primer cas d'afectació per amiant en un treballador en actiu del Metro

El comitè assegura que l'operari té asbestosi per exposició a l'amiant. TMB ho nega i afirma que cap treballador valorat pels metges té patologies greus

Quim BalaguerActualitzat

El comitè d'empresa de Metro de Barcelona denuncia el primer cas diagnosticat d'asbestosi detectat en un treballador en actiu. L'asbestosi és una greu patologia pulmonar causada per la inhalació de fibres d'amiant.

Setmanes enrere, el comitè va denunciar que un treballador ja jubilat va morir d'un càncer de pulmó atribuïble a aquesta substància. En el metro, l'amiant es feia servir en una pintura antisoroll pels vagons.

Els representants dels treballadors, que aquest dimecres han comparegut en roda de premsa al costat de l'operari diagnosticat d'asbestosi, han reclamat a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) que d'una vegada per totes assumeixi les responsabilitats que li pertoquen.

Segons Óscar Sánchez, TMB continua amagant la gravetat de la situació posant en risc tots els treballadors:

 

"Ocultar aquesta informació i d'aquesta manera fer que els problemes de salut dels afectats continuïn augmentant. és una decisió molt greu. Qui sigui responsable d'aquesta ocultació, ja sigui de la direcció del Metro o de l'Ajuntament, ha de dimitir o ha de ser cessat"

El treballador afectat, encara en actiu, ha treballat durant 40 anys als tallers de la cotxera de Vilapicina, al districte de Nou Barris. Segons ha explicat, la malaltia se li va diagnosticar en un TAC l'octubre de l'any passat.


TMB ho nega categòricament


Després de la denúncia del comitè, TMB ha tornat a negar que s'hagi detectat cap cas d'asbestosi, i ha detallat que en les revisions fetes fins ara al personal només s'han trobat 22 casos de manifestacions pleurals que no requereixen tractament mèdic i no es poden considerar una patologia greu.

Pel que fa al cas del treballador exposat pels sindicats, TMB assegura que en l'examen mèdic si li van trobar alteracions d'aquest tipus que, en la normativa vigent, no estan considerades malaltia professional..

Fins ara l'empresa ha sotmès a revisió mèdica 715 dels més de 1.000 treballadors que formen els col·lectius potencialment exposats a l'acció de l'amiant.

 

Pintura als vagons

Els materials amb contingut d'amiant, com el fibrociment, van ser molt emprats a Espanya al segle passat en el ram de la construcció i les infraestructures de transport. Els efectes nocius per la salut poden trigar dècades a manifestar-se i fer-se evidents.

Al Metro de Barcelona s'ha detectat l'ús d'amiant en una pintura antisoroll que duen els vagons més antics de les línies 1 i 3, i que segons TMB se substituiran aviat. També n'hi ha a les planxes de fibrociment de la coberta de l'estació de la Verneda, que es retiraran el mes que ve.

La presència de l'amiant va ser el motiu de la convocatòria de vaga que els treballadors del Metro de Barcelona van fer el mes passat durant els quatre dies del Mobile World Congress.

 

 

 

ARXIVAT A:
MobilitatAmiant
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut