Cotxe elèctric xinès: les marques que desembarcaran a Europa i que poden abaratir preus

Li, Nio, Zeekr, BYD són les marques xineses capdavanteres del cotxe elèctric que es preparen per desembarcar massivament a Europa

Actualitzat

Desenes de marques xineses es preparen, sense restriccions per la pandèmia, per sortir a fora massivament, ara sí. I la clau és el vehicle elèctric, en el que sí que poden ser competitives, no només en preu, enfront dels grans noms de l'automoció, als quals no han pogut desafiar mai en la sofisticació tecnològica del motor de combustió.  

Han abocat tot el seu potencial en el primer saló de l'automòbil a la Xina postcovid. Aquest any tocava Xangai, que s'alterna any sí any no amb Pequín.

Entre tot el bullici de públic, l'assistència massiva que genera aquest saló, el fabricant xinès capdavanter ha estat BYD, inicials de Build Your Dreams, "Construeix el teu somni", un eslògan que casa molt bé amb el gran lema del president xinès, Xi Jinping: el somni xinès, l'objectiu de fer de la Xina un país plenament desenvolupat i fort.  

Originàriament BYD era, fa anys, un fabricant de bateries a Shenzhen, al sud, ciutat veïna de Hong Kong i porta d'entrada de les primeres inversions estrangeres a la Xina a principis dels 80 del segle XX.

Des d'aquesta base, BYD ha anat creixent fins a fabricar tot tipus de vehicles elèctrics, des dels taxis de Shenzhen i moltes altres ciutats fins a SUV urbans d'alta gamma.

L'Avatar 11 és un SUV d'alta gamma elèctric xinès amb tecnologia de Huawei
L'Avatar 11 és un SUV d'alta gamma elèctric xinès amb tecnologia de Huawei (Reuters/Aly Song)

És una mica el model d'empresa xinesa d'automoció que pot començar a sortir a l'exterior amb garanties en un sector tan competitiu com el de l'automòbil i en mercats tan saturats com l'europeu o el nord-americà.  

De moment la marca creu que convertirà de seguida en líder de vendes a la Xina el seu model estrella al saló de Xangai, un elèctric petit que en plena guerra de preus es presenta per l'equivalent d'uns 11.000 euros.

Un visitant del saló s'hi posava al volant i es mostrava convençut: "És pràctic per conduir anant i venint de la feina quan no necessites dur gaire gent. Fàcil d'aparcar i és un cotxe elèctric. Bé de preu per ser un elèctric."  

Ara per ara no es vendrà a fora, mercats per als quals les marques xineses d'elèctrics tenen pensat un ampli ventall de cotxes de gamma mitjana i alta. BYD no està sola. Moltes estan començant a aterrar a Europa.    

"Estem començant a Europa aquest any. Entregarem cotxes als Països Baixos i a Suècia a finals d'aquest any," explica el director general per a Europa de la marca xinesa Zeekr, davant de models de línies futuristes. I afegeix: "La nostra intenció és cobrir la major part d'Europa Occidental cap al 2026."

Espiral de preus a la baixa  

Si tindran facilitat per entrar a mercats com l'europeu pot dependre del preu. Elon Musk, l'amo del gran referent del sector, Tesla, diu que l'única cosa que frena l'expansió massiva del cotxe elèctric és el preu.  

I en aquest sentit, els experts consideren que els elèctrics xinesos, com passa en altres sectors, generaran també una espiral de preus a la baixa davant la qual les marques nord-americanes, japoneses o europees no hi podran fer gran cosa.  

Al marge del preu inferior de la mà d'obra, no tan determinant com altres partides en el cost final d'un cotxe, les marques xineses tenen altres avantatges competitius, com la gran força d'inversió d'una economia gegantina com la de la Xina i la capacitat de l'estat d'afavorir amb ajuts i barreres no aranzelàries les seves empreses davant la competència estrangera.  

La Xina té tot tipus de cotxe, com el petit Changan Lumin
La Xina té tot tipus de cotxe, com el petit Changan Lumin (Reuters/Aly Song)

Enguany, al Saló de l'Automòbil de Xangai, Mini ha tingut un incident que s'ha inflat a les xarxes de manera viral. Una hostessa apareix en un vídeo refusant donar un gelat a un visitant i, en canvi, el dona sense dubtar a un visitant estranger.

La reacció a aquest tipus d'incidents o malentesos a les xarxes socials xineses solen fer molt mal a les marques estrangeres. La marca va demanar perdó de seguida, però l'incident i la reacció va recordar el que va tenir en l'edició anterior, fa dos anys, Tesla. Una dona es va enfilar a la teulada d'un dels vehicles exposats per denunciar que el seu Tesla tenia un problema tècnic amb els frens.

Aquest any, després d'un conflicte laboral recent, Tesla no ha estat present al saló de Xangai, malgrat ser omnipresent als barris benestants de les grans capitals xineses.  

Que les marques xineses creixin exponencialment en vendes no vol dir que a les avingudes de deu carrils o les autopistes que se sobrevolen unes a les altres no imperin encara els grans del motor, japonesos, alemanys, nord-americans, francesos...  


La Xina com a plataforma

Les grans multinacionals miren de tornar amb força després de la pandèmia. Eren clarament dominadores durant anys amb els seus motors de combustió, contra els quals cap marca xinesa ha pogut mai competir tecnològicament.  

Ara estan apostant definitivament per promocionar els seus models elèctrics al mercat xinès, el que realment és el motor del sector a escala mundial.    

I ja que són aquí, també volen competir amb els fabricants xinesos a l'hora d'exportar a tercers països, a l'Àsia i també a Europa. Per exemple, Renault, BMW i la mateixa Tesla ja ho fan amb algun model.

Definitivament, la Xina s'incorpora al sector de l'automoció com un actor més, potser no ben bé principal encara, però amb algunes puntes de llança que són marques europees, prestigioses, com per exemple Volvo, propietat de la xinesa Geely.

Zeekr és una de les marques xineses que vol arribar a Europa abans de finals de 2023
Zeekr és una de les marques xineses que vol arribar a Europa abans de finals de 2023 (Reuters/Aly Song)

Per tant, un cotxe elèctric xinès pot ser tecnològicament prou bo per competir, havent tingut la transferència tecnològica de les companyies d'automoció estrangeres més avançades.  

Impossible desafiar tecnològicament el motor de combustió europeu o japonès, la Xina, que té bones reserves de liti i s'assegura l'accés a les d'altres països, ha esperat el moment dels elèctrics per desembarcar a Europa.  

Potser així als Li, Nio, Zeekr, BYD i les desenes i desenes de vehicles de noves marques locals que apareixen constantment als carrers de les ciutats xineses els serà més fàcil guanyar quota davant dels noms consolidats que dominen el sector.  

El mercat decidirà. Diuen els consultors del sector que Tesla ja pot començar a abaixar preus. De fet, és el que ja està fent.

ARXIVAT A:
MobilitatXina
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut