Com retallar 15 minuts el trajecte d'FGC Vallès-Barcelona: estudien tres opcions de túnel

La Generalitat encarregarà un estudi per enllaçar directament Sant Cugat del Vallès i Barcelona i multiplicar per 2,5 la capacitat actual de transport

RedaccióActualitzat

La Generalitat encarregarà un estudi per a la construcció d'un segon túnel de Ferrocarrils entre el Vallès i Barcelona que permetria reduir en uns 15 minuts el trajecte entre Sabadell i Terrassa i la capital catalana.

Enllaçaria directament Sant Cugat del Vallès i Barcelona i permetria donar resposta a la creixent demanda del servei, que amenaça de "saturar" la infraestructura que hi ha ara.

L'obra suposaria multiplicar per 2,5 la capacitat actual de transport i passar de 60 a 150 milions de viatgers anuals. Des de principis d'any ja se n'han fet 53 milions.

Ho ha explicat aquest divendres la consellera de Territori, Ester Capella, que en una conferència al Cercle d'Infraestructures, ha detallat que l'obra tindria un cost de 900 milions d'euros.

Segons el govern, reformar estacions urbanes com les de Provença o Gràcia per donar cabuda a més trens o eixamplar les andanes tindria uns costos "desorbitats".


Tres opcions

Es plantegen tres alternatives. Dues, que es consideren prioritàries, passarien per Vallvidrera i pararien a Lesseps. Una acabaria el recorregut a plaça Catalunya i l'altra, a l'Arc de Triomf.

Una altra opció, amb menys possibilitats --però que continua sobre la taula--, és fer passar el túnel per Horta, enllaçant la Universitat Autònoma amb l'estació de La Sagrera.


A banda, es plantejava una opció --en principi descartada-- que preveu un traçat des de la UAB fins al Bogatell passant per Mundet.

Una alternativa que, el text ja deixa clar que "aporta resultats inferiors en nombre de beneficiats interurbans" i que no descongestionaria el túnel actual.

En total, es van arribar a posar sobre la taula nou alternatives a través dels corredors d'Horta i Vallvidrera.

 

Com a mínim, dos anys per fer l'estudi

La consellera també ha explicat que l'estudi tindrà un cost d'uns dos milions d'euros i que entre els terminis de licitació, adjudicació, redacció i aprovació tindran uns terminis "no inferiors a dos anys".

El projecte també inclouria un nou intercanviador ferroviari al centre de Barcelona amb FGC, Metro i Rodalies, el que suposarà una "nova porta d'entrada" a la capital catalana des del Vallès, segons ha destacat la titular de Territori.


Una línia dissenyada fa més d'un segle

La construcció d'un segon túnel de Ferrocarrils entre el Vallès i Barcelona ja es va plantejar fa quatre anys en el pla estratègic de FGC fins al 2030, davant l'increment de la demanda en l'actual corredor.

Ara, la pràctica recuperació dels viatgers després de la pandèmia i la introducció de 15 nous trens a la línia, fins a arribar als 24 en hora punta, "dona poc marge de millora", segons la consellera. "La saturació restarà atractiu", ha advertit.

L'ocupació mitjana dels trens en hora punta al matí --entre les set i les vuit-- se situa al voltant del 80%.

La línia actual es va dissenyar fa més d'un segle i té un traçat sinuós que uneix les dues capitals del Vallès amb Barcelona a través de Sant Cugat.

 

ARXIVAT A:
InfraestructuresMobilitatGeneralitat de CatalunyaTransport públic
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut