Brussel·les portarà Espanya a la justícia per incompliment dels límits de contaminació
Contaminació a Barcelona (Alfons Puertas)

Brussel·les portarà Espanya a la justícia per incompliment dels límits de contaminació

La Comissió Europea es basa en les xifres de Barcelona i Madrid, que sobrepassen fa 10 anys els límits marcats per la normativa

RedaccióActualitzat

La Comissió Europea denunciarà a Espanya davant el Tribunal de Justícia de la Unió Europea per incompliment dels límits de contaminació atmosfèrica. Ho farà aquest dijous i la denúncia podria acabar amb una sanció.

L'executiu comunitari es basa en les xifres de Barcelona i Madrid, que sobrepassen, des de fa deu anys, els límits marcats per la normativa europea, i considera insuficients els passos que s'han fet per millorar la qualitat de l'aire.

De fet, la Comissió Europea ja tenia iniciat un procediment pels excessos de diòxid de nitrogen registrats a les dues ciutats i a l'àrea del Llobregat, però Brussel·les havia decidit donar una oportunitat a Espanya perquè havia previst mesures que haurien d'haver millorat la situació.

Era el cas, per exemple, de Madrid Central. El PP, que ara governa a la capital espanyola, ha volgut aturar aquest pla, impulsat per l'exalcaldessa Manuela Carmena, però un jutge n'ha paralitzat la suspensió arran de les demandes de grups ecologistes.

En aquell moment Brussel·les sí que va remetre els casos d'Alemanya, França, Itàlia, el Regne Unit, Hongria i Romania perquè considerava que les mesures que plantejaven per millorar el problema a les seves ciutats no eren "creïbles, eficaces ni oportunes".

Segons la Comissió Europea, cada any moren més de 400.000 persones al continent per la mala qualitat de l'aire, ja que hi ha un nombre molt elevat de persones amb problemes respiratoris i cardiovasculars.
 

La reacció d'Ecologistes en Acció

L'entitat Ecologistes en Acció, que dona per fet que la Comissió Europea denunciarà Espanya, subratlla que a hores d'ara ni Madrid ni Barcelona han pres les mesures necessàries per rebaixar els nivells de diòxid de nitrogen

En el cas de Barcelona, mesures com les superilles o la creació d'una zona de baixes emissions han tingut escassa incidència, segons l'ONG, que aposta per la implantació urgent d'un peatge o taxa anticontaminació.

La portaveu d'Ecologistes en Acció a Barcelona, Maria Garcia, ha explicat a Catalunya Ràdio com hauria de ser, per ells, aquest peatge:

"Un peatge diari que el que grava no és el tipus de vehicle, sinó que grava a tothom i penalitza l'ús individual del vehicle privat. És una mesura que funciona. Fins i tot s'han fet estudis per Barcelona."

Garcia afegeix que l'ideal seria que aquest peatge anés a parar directament al finançament d'una millora de la xarxa de transport públic, com a mesura per reduir la circulació de vehicles privats.

 

Zona de Baixes Emissions a partir del 2020 

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, confia que la implantació de la Zona de Baixes Emissions a Barcelona (ZBE) a partir del 2020 reduirà el nivell de contaminació fins a nivells permesos i evitarà la multa d'Europa.

Calvet recorda que altres grans ciutat europees han estat multades per superar els límits de contaminació atmosfèrica, com són Stuttgart, a Alemanya, Londres, a la Gran Bretanya, i París, a França.

Les advertències europees a Barcelona van començar el 2010, quan hi havia 17 estacions de mesurament a la ciutat que superaven el límit de 40 micrograms per metre cúbic de mitjana anual. Al 2017, puntualitza el conseller, només eren 5 i al 2018 s'han reduït dues estacions al centre de Barcelona.

Les mesures que defensa la Generalitat per seguir reduint la contaminació de l'aire a Barcelona passen per seguir incentivant el transport públic i per la implantació de la ZBE.

La ZBE estarà en vigor a partir de gener de l'any que ve. Les restriccions seran els dies feiners, de les 7 del matí a les 8 del vespre, i es faran al perímetre interior de les rondes de Barcelona, on no es podrà circular sense el distintiu ambiental de la DGT, amb l'excepció dels vehicles de persones amb mobilitat reduïda, serveis d'emergències, mèdics o funeraris. La Generalitat considera que els peatges de contenció són una mesura per plantejar en funció dels resultats que doni la Zona de Baixes Emissions.

L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, va explicar a "Els matins" de TV3 la mateixa seqüència. L'aplicació del peatge s'estudiarà a partir del juliol que ve si les mesures que entraran en vigor l'1 de gener no redueixen prou els nivells de contaminació.

 

 

ARXIVAT A:
ContaminacióCrisi climàtica
Anar al contingut