Barcelona estrena la zona de baixes emissions i deixa fora 50.000 vehicles

Els infractors no es multaran fins a l'abril, i la mesura farà créixer el transport públic en 170.000 desplaçaments diaris

RedaccióActualitzat

Aquest dijous, primer dia feiner de l'any, ha entrat en vigor la zona de baixes emissions (ZBE). La mesura, que ha de servir per combatre la contaminació a l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), deixarà fora de circulació uns 50.000 cotxes en aquesta àrea i incrementarà la pressió sobre el transport públic. La prohibició s'activa de dilluns a divendres entre les 7 del matí i les 8 del vespre, excepte els dies festius. No es multaran, però, els infractors fins a l'abril.

En aquest primer dia en funcionament el trànsit ha baixat un 11% a l'interior de Barcelona, comparat amb un altre dia laborable de les festes de Nadal. Als accessos a la ciutat la reducció de vehicles ha estat de fins al 15% i a les rondes del 12%.

 

Més usuaris de transport públic

Hi haurà menys vehicles contaminants entrant a Barcelona i poblacions dels voltants però molts més desplaçaments diaris en transport públic: uns 170.000. D'aquests 170.000 nous desplaçaments, 137.000 corresponen a trajectes de vehicles privats, dels quals 87.000 són entrades i sortides de la zona restringida, i prop de 50.000 són interns, segons ha informat l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM).

 

L'AMB ha subratllat que en els últims dos anys el sistema de transport públic "ha millorat freqüències, ha estrenat línies, obert estacions i prolongat serveis per rebre la ZBE en més bones condicions".

El Reial Automòbil Club de Catalunya, el RACC, considera, però, que l'actual xarxa de transport públic de l'àrea de Barcelona no serà suficient. El seu estudi afirma que, "tot i la renovació del parc dels darrers dos anys, els milers d'afectats per les mesures de restricció o prohibició en la mobilitat necessitaran alternatives fiables per continuar fent els seus desplaçaments".

 

Està preparat el transport públic per assumir 170.000 desplaçaments diaris?


Zona afectada

La zona de baixes emissions comprèn una àrea de 95 quilòmetres quadrats que delimiten bàsicament les rondes, la de Dalt i la del Litoral. Alerta, però, que el nom també pot dur a l'equívoc. Per les rondes hi poden continuar circulant tots els vehicles, també els contaminants. El que no es pot fer és sortir de les rondes per circular per cap carrer de la ciutat de Barcelona, amb l'excepció de la Zona Franca industrial i el barri de Vallvidrera. La ZBE també afecta Sant Adrià de Besòs, l'Hospitalet de Llobregat, i part d'Esplugues i Cornellà.

 

 

Des d'ara no poden circular els cotxes de benzina anteriors a l'any 2000 i els dièsel anteriors al 2006. Pel que fa a les motos, les d'abans del 2003. Hi ha moratòria per a les furgonetes, els autobusos, els autocars i els camions. També s'ha aprovat una excepció d'un any per a famílies amb rendes per sota dels 8.000 euros i els transportistes. Les flotes públiques de vehicles també n'estan exemptes.

 

Senyal de la ZBE a la Ronda de Dalt (EFE/Alejandro García) 


Per assegurar-se de si el vehicle té o no l'etiqueta ambiental, es pot comprovar a través del web la DGT, de l'Àrea Metropolitana o de l'Ajuntament de Barcelona. És recomanable portar el distintiu, però no és obligatori.

Unes càmeres controlen els vehicles a Barcelona. Estan situades en punts estratègics com ara les cruïlles dels carrers Aragó i Aribau, a Gran Via-Lepant o a Marina amb Consell de Cent. La Guàrdia Urbana també farà controls. Fins al 31 de març, els infractors només seran avisats. Però, a partir de l'1 d'abril, les multes ja seran efectives. Aniran dels 100 als 1.800 euros.


Un primer pas

Ajuntament de Barcelona, Àrea Metropolitana i Generalitat han assegurat a "El matí de Catalunya Ràdio" que és un primer pas important de canvi de model de mobilitat que ens acosta a Europa. Des de l'AMB, ho ha explicat Joan Maria Bigas, director de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat:

"S'ha fet en altres ciutats d'Europa, per tant, no és una mesura gratuïta. I no és casualitat que s'actuï sobre els cotxes més contaminants. Aquests cotxes contaminen entre 20, 30 vegades més que un cotxe nou. L'efectivitat d'aquesta mesura, de retirar aquest tipus de vehicles, és molt alta. Incideix directament, d'una forma molt efectiva sobre la qualitat de l'aire a la ciutat"

 

Taula rodona a "El matí de Catalunya Ràdio" amb les diferents parts que impulsen la mesura 


Potenciar el cas de Rodalies és un dels objectius, segons Mercè Rius, directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat.

"L'assignatura pendent és Rodalies. Aquí és on hem d'insistir. Crec que tots estem d'acord que hi ha d'haver una millora de freqüències"

"La zona de baixes emissions és un pas necessari, un pas molt important, però no és un pas suficient. A partir d'aquí, el que hem de veure és, quan això ho tinguem implantat, poder fer una valoració de com ha funcionat i analitzar quin és el pas següent que hem de tirar endavant"

 

Eloi Badia, regidor d'Emergència Climàtica de l'Ajuntament de Barcelona, destaca que cal impulsar el transport públic per desincentivar l'ús dels vehicles privats.

"Dir clarament que el vehicle contaminant no ha de circular per les nostres ciutats té un pes. I l'alternativa no ha de ser un canvi de vehicle sinó l'ús del transport públic. És una mesura més"

ARXIVAT A:
ZBE BarcelonaContaminacióMobilitat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut