La meitat d'afectats per la ZBE optaran per un transport públic ja "al límit"
Ho afirma un estudi del RACC, que reclama mesures per incrementar la capacitat i la freqüència de Rodalies, FGC i Bus Exprés
La meitat d'afectats per la ZBE optaran per un transport públic ja "al límit"

La meitat d'afectats per la ZBE optaran per un transport públic ja "al límit"

Ho afirma un estudi del RACC, que reclama mesures per incrementar la capacitat i la freqüència de Rodalies, FGC i Bus Exprés

Redacció Actualitzat
TEMA:
ZBE Barcelona
Usuaris dels FGC a l'estació de Provença

El Reial Automòbil Club de Catalunya, el RACC, considera que l'actual xarxa de transport públic de l'àrea de Barcelona no serà suficient quan entri en funcionament la Zona de Baixes Emissions, la ZBE.

Això passarà l'1 de gener, quan els vehicles sense etiqueta ambiental no podran circular per Barcelona i rodalies entre setmana.


134.000 persones afectades

Segons càlculs del RACC, això afectarà 134.000 persones, els usuaris que fan servir els més de 100.000 vehicles sense etiqueta:

"Tot i la renovació del parc dels darrers 2 anys, els milers d'afectats per les mesures de restricció o prohibició en la mobilitat necessitaran alternatives fiables per seguir realitzant els seus desplaçaments".

 

5 línies de Rodalies saturades

Les conclusions de l'estudi afirmen que ara ja hi ha 5 línies de Rodalies per sobre del 100% d'ocupació màxima, amb gent asseguda i dreta, en les hores punta del matí, de les 7.30 a les 9.30. Són les línies R1, R2, R2 Sud, R3 i R4.

Pel que fa als Ferrocarrils de la Generalitat, l'ocupació és força més baixa, 63%, però també hi ha una línia que supera el 100%, la de Barcelona a Terrassa.

I les 24 línies de Bus Exprés que porten a Barcelona estan en un 75% d'ocupació en aquests horaris.

 


El 50% es passaran al transport públic

El RACC ha fet una enquesta a 400 persones amb vehicles sense etiqueta, i la meitat diuen que es passaran al transport públic. Entre els usuaris que es mouen entre Barcelona i l'Àrea Metropolitana, el 48% optaran pel transport públic, inclòs un 4% que combinarà el cotxe, el Park & Ride i tren. A més, hi ha una part del 8% d'indecisos que també són potencials viatgers de transport públic.

Segons la mateixa enquesta, un 35% dels usuaris preveu continuar entrant i sortint de Barcelona amb vehicle privat. La majoria es volen comprar un cotxe nou o de segona mà, un 8% agafarà el cotxe d'un familiar i un 1% farà servir la moto d'algun familiar.

Entre els usuaris que es desplacen dins de Barcelona, les xifres són una mica més favorables al transport públic, amb un 53% d'usuaris potencials i un 27% que volen seguir desplaçant-se en vehicle privat.

 

Més saturacions

Segons això, els corredors de Rodalies del delta del Llobregat i del Maresme no podran absorbir els nous usuaris, i el del Vallès Oriental arribarà al límit.

Els corredors del Llobregat i del Vallès Occidental no arribaran al màxim, però el confort dels viatgers també empitjorarà força.


Propostes del RACC

L'entitat acompanya l'estudi amb una sèrie de propostes per solucionar el problema: principalment un pla d'emergència per incrementar la capacitat i les freqüències als corredors que estan més saturats.

També que es facin carrils BUS/VAO nous des del Maresme i el Baix Llobregat i a dins de Barcelona perquè els Bus Exprés i els cotxes plens vagin més ràpid.

Altres mesures proposades són una aplicació de mòbil única per a tot el transport públic que mostri informació en temps real, a més de més aparcaments Park & Ride al voltant de Barcelona.

Altres mesures recomanades són de més difícil implementació, com fer un nou túnel dels FGC cap al Vallès i un tercer túnel de Rodalies a dins de Barcelona, a més de desdoblar l'R3 cap a Vic.

ARXIVAT A:
ZBE Barcelona Trànsit Mobilitat

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut