ZBE Barcelona: moratòria d'un any per a famílies amb rendes baixes i transportistes

Podran circular els vehicles de persones amb mobilitat reduïda i els vehicles de treball singulars
ZBE Barcelona: moratòria d'un any per a famílies amb rendes baixes i transportistes

ZBE Barcelona: moratòria d'un any per a famílies amb rendes baixes i transportistes

Podran circular els vehicles de persones amb mobilitat reduïda i els vehicles de treball singulars
Redacció Actualitzat
TEMA:
ZBE Barcelona
ZBE Barcelona: moratòria d'un any per a famílies amb rendes baixes i transportistes
Tub d'escapament d'un vehicle (ACN)

El decret de la zona de baixes emissions de Barcelona (ZBE) inclourà dues moratòries d'un any: una per a vehicles professionals i de mercaderies i una altra per a les famílies amb rendes baixes que necessitin el vehicle per treballar. A més, rebaixa les sancions.

Aquestes són algunes de les al·legacions acceptades i introduïdes en el decret de la zona de baixes emissions, que entrarà en funcionament els dies feiners a partir del pròxim 1 de gener.

Per als vehicles pesants, la DGT ultima la normativa per allargar la vida útil amb la instal·lació de filtres anticontaminació.

En el segon cas, els treballadors que ingressin menys de 8.000 euros i que acreditin que per treballar necessiten utilitzar un vehicle sense distintiu estaran exempts durant el 2020 de la prohibició de circular per la zona de baixes emissions.

 

El regidor de Transició Energètica i d'Emergència Climàtica de l'Ajuntament de Barcelona, Eloi Badia, ha anunciat aquesta ampliació de la moratòria, que beneficiarà molts transportistes autònoms.

"Acompassem la moratòria que tenien els vehicles de mercaderies, de transport pesant i de transport col·lectiu, amb aquell autònom que segurament no està catalogat com un vehicle de mercaderies però fa una activitat professional i està altament precaritzat perquè no arriba a aquests ingressos que hem situat en l'IPREM més el 10%."

Aquesta modificació, proposada pels republicans, beneficia famílies vulnerables. En aquest cas, poden ser autònoms o treballadors d'empreses multiserveis, concretament aquelles persones que necessitin el cotxe per treballar i acreditin uns ingressos inferiors a l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples, IPREM -situat el 2019 en 537,84 euros mensuals- més un 10%.

Altres vehicles exempts

El nou text també amplia els casos en què es podrà accedir a la ZBE amb vehicles contaminants. S'inclou una llista de vehicles singulars, com les unitats mòbils de ràdio o televisió, els que tenen exposicions de llibres o cambres refrigerades. Segons Badia, es tracta de l'excepció de "vehicles molt puntuals". Aquests se sumen als que ja preveia el text original com ara ambulàncies o vehicles funeraris.

També s'ha acceptat, segons les al·legacions, que els vehicles sense etiqueta de les persones amb mobilitat reduïda o les que han de fer tractaments mèdics periòdics i les malalties que condicionen l'ús del transport públic puguin accedir també a la ZBE.

 

Multes i sancions

Les sancions per infringir les restriccions de circulació per la zona de baixes emissions amb un vehicle no autoritzat o sense etiqueta s'han simplificat i les quanties de les multes s'han rebaixat. La multa per sanció lleu serà de 100 euros, 200 euros en el cas d'infraccions greus i 500 les molt greus.

A més, s'inclou el criteri de 90 minuts com a franja de reiteració. És a dir, un mateix vehicle que no deixa de circular per la ZBE pot rebre una segona sanció al cap de 90 minuts de la primera.


Implicació d'altres administracions

La tinenta d'alcaldia de l'Àrea d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha demanat també la implicació de la Generalitat i el govern espanyol, amb mesures que millorin les alternatives del transport públic, com acabar la línia 9 del metro o tenir unes Rodalies que funcionin millor. També ha dit que esperen que tant el port com l'aeroport presentin les seves pròpies zones de baixes emissions.

Per Sanz, aquestes mesures contribuiran a frenar una situació abans que es declari l'emergència.

"A Barcelona estem actuant abans i tot de declarar l'emergència climàtica, cosa que suposarà encara més accions. Però abans d'aquesta declaració, la ciutat ja s'ha posat en marxa per frenar una situació, una emergència climàtica que ens afecta la vida quotidiana i la salut de les persones."

La comissió d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de Barcelona ha acceptat el 45% de les 1.815 al·legacions rebudes sobre el decret de posada en funcionament de les zones de baixes emissions, que s'han introduït en la proposta original. El text s'ha modificat amb els vots d'ERC i Barcelona pel Canvi, i es portarà al ple del 20 de desembre per ser aprovat.

 

ARXIVAT A:
Contaminació ZBE Barcelona Crisi climàtica

VÍDEOS RELACIONATS

ÀUDIOS RELACIONATS