Barcelona

Nadal xifra en 1,5 milions els usuaris afectats per les avaries de Renfe

La Generalitat ha xifrat en un milió i mig els usuaris afectats per les avaries constants de Rodalies Renfe en els últims set mesos a Catalunya. El conseller d'Obres Públiques, Joaquim Nadal, s'ha referit a les mesures urgents de Madrid per pal·liar el desgavell i ha reconegut que la causa més freqüent de les incidències és el dèficit històric d'inversió en la infraestructura ferroviària.

Actualitzat

El conseller Nadal, durant la compareixença a la Comissió de Política Territorial del Parlament, ha explicat que la Generalitat ha tingut en tot moment un grau de coneixement "total" de la problemàtica de Rodalies i s'ha mostrat convençut que un canvi en el model de gestió suposaria canvis substancials en el seu funcionament. En aquest sentit, Nadal ha explicat que a la reunió de la comissió bilateral Estat-Generalitat de dilluns que ve a Barcelona la Generalitat plantejarà el traspàs del servei de Rodalies, amb la qual cosa s'inicia el procés per assumir aquesta competència.

Només el 7% de les avaries, culpa de l'AVE

Durant la seva intervenció, el conseller ha dit que entre l'1 de setembre del 2006 i el 31 de març del 2007 es van produir 110 incidències destacades a la xarxa de rodalies i regionals de Renfe a Catalunya. El 54,5% de les incidències van ser degudes a problemes d'infraestructura, el 20% a causes diverses, entre les quals es troben atropellaments i sabotatges, el 18,1% són atribuïbles a l'operativa de Renfe i el 7,2% a les obres de l'AVE.

El diputat de CiU, Josep Rull, ha dit que encara que la Generalitat no té la competència formal del servei de rodalies la "competència moral, la del dia a dia és seva" i ha assegurat que el govern català és coresponsable dels problemes i que una bona planificació de les obres hauria "minimitzat" els problemes que han causat les obres de l'AVE.

Sobre el Pla de xoc impulsat pel ministeri de Foment per millorar el servei, Nadal ha dit que la Generalitat el valora positivament, encara que el considera "insuficient" i que seguirà sent contundent en l'exigència de l'aplicació de les mesures contingudes en el pla. El conseller de Política Territorial ha explicat que el govern català de CiU va deixar de pagar a Renfe 5,9 milions d'euros per mantenir oberta la línia de la Pobla entre els anys 2001 i 2004, que després va haver d'abonar el govern català quan la línia es va traspassar a la Generalitat.
Nadal també ha explicat que el projecte constructiu del nou pont sobre el riu Ebre entre Deltebre i Sant Jaume d'Enveja estarà acabat i aprovat abans de l'estiu i licitat abans de final d'any, amb la qual cosa les obres s'iniciaran en el primer trimestre del 2008 i el 2009 estarà acabat i en funcionament.

Anar al contingut