Frec a frec entre l'AVE i l'avió un any després de l'arribada a Barcelona

En la lluita entre el tren i l'avió com a mitjà més utilitzat per viatjar entre Barcelona i Madrid, la posada en funcionament de la línia d'alta velocitat fins a la capital catalana ha demostrat que l'AVE juga fort. En el primer any de funcionament del servei, l'avió ha perdut gairebé la meitat del passatge i el tren ha ampliat les freqüències per ser més competitiu. En aquests 12 mesos, la línia Barcelona-Madrid ha transportat 5,8 milions de viatgers i hi han circulat un total de 19.354 trens amb una ocupació mitjana del 63%. Cada dia uns 15.000 passatgers pugen a l'AVE, un servei que molts associen a la gent de negocis, un col·lectiu que fa una bona valoració del primer any del servei.
Frec a frec entre l'AVE i l'avió un any després de l'arribada a Barcelona
Barcelona

Frec a frec entre l'AVE i l'avió un any després de l'arribada a Barcelona

En la lluita entre el tren i l'avió com a mitjà més utilitzat per viatjar entre Barcelona i Madrid, la posada en funcionament de la línia d'alta velocitat fins a la capital catalana ha demostrat que l'AVE juga fort. En el primer any de funcionament del servei, l'avió ha perdut gairebé la meitat del passatge i el tren ha ampliat les freqüències per ser més competitiu. En aquests 12 mesos, la línia Barcelona-Madrid ha transportat 5,8 milions de viatgers i hi han circulat un total de 19.354 trens amb una ocupació mitjana del 63%. Cada dia uns 15.000 passatgers pugen a l'AVE, un servei que molts associen a la gent de negocis, un col·lectiu que fa una bona valoració del primer any del servei.
Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge
Ja fa un any de l'entrada en funcionament de l'AVE Barcelona-Madrid. Al costat negatiu hi ha les crítiques per l'elevat preu dels bitllets. Al positiu, l'èxit de clients. Segons les últimes dades fetes públiques, uns cinc milions de persones han pujat al tren, que registra una ocupació mitjana superior al 80%. Aquest resultat contrasta amb el declivi del pont aeri, que ha perdut la meitat dels passatgers.

Al desembre del 2007, el 88,2% dels passatgers de la ruta Barcelona-Madrid utilitzava l'avió davant l'11,8% que viatjava en tren. En canvi, el gener de 2009, els viatges en avió representen el 51,8% mentre que en tren suposen el 48,2%. L'AVE Barcelona-Madrid ha passat de les 17 a les 25 freqüències per cada sentit, amb una mitjana de 13.000 places diàries.

L'AVE es va estrenar el 20 de febrer del 2008 amb 34 trajectes -17 en cada sentit- que oferien 13.500 places diàries. Ara, hi ha en circulació 50 trens amb una oferta de més de 18.000 places cada dia, ocupades, majoritàriament, per viatgers de negocis.

Aquestes xifres volen dir que en només un any s'han cobert les expectatives previstes per al tercer any de funcionament. Per això, tant Renfe com Adif s'han mostrat satisfets per l'evolució del servei. Segons el responsable de l'alta velocitat a Renfe, les seves previsions eren d'arribar als sis milions d'usuaris el febrer del 2011, coincidint amb els tres anys de la posada en marxa del corredor Barcelona-Madrid. Aquest 2008, però, ja es va tancar rondant els cinc milions d'usuaris.

On més es noten els efectes de l'AVE és en el pont aeri. Les companyies que operen l'enllaç aeri entre Barcelona i Madrid tenien 385.000 passatgers abans de l'arribada de l'alta velocitat. En aquest any, han baixat gairebé a la meitat. L'alta velocitat s'ha emportat 190.000 d'aquests passatgers, la majoria clients d'Iberia. I això que la durada del recorregut en tren oscil·la encara entre les dues hores i trenta-vuit minuts, si és directe, o tres quarts d'hora més si inclou parades. Des del principi que es parla d'escurçar el temps del viatge a dues hores i mitja, però, de moment, Renfe no n'ha anunciat encara cap possible reducció.

Queixes pel preu

La part negativa del primer aniversari de l'AVE són les crítiques als preus. Actualment, la classe turista -la classe que registra la major ocupació- costa 110 euros; la preferent, 165, i la club, 198. Aquí, cal afegir-hi les tarifes Web i Estrella, amb descomptes del 60% i el 40% que el mes de gener Renfe va augmentar. Ara mateix, per exemple, un bitllet directe Barcelona-Madrid costa 129 euros, i sovint els usuaris diuen que tenen dificultats per trobar descomptes per internet. També es va anunciar una nova tarifa al 50% per compres fetes 24 hores abans de pujar al tren, però encara no s'ha aplicat.

Pel que fa a la infraestructura, queda pendent encara la connexió amb Figueres, un tram de 131 quilòmetres - inclosos els túnels de Barcelona, Girona i Montcada- que no estarà enllestit fins al 2012.

Els usuaris, contents

Els usuaris de l'alta velocitat són, en bona part, gent de negocis, un col·lectiu que fa una bona valoració d'aquest primer any d'AVE entre Barcelona i Madrid. La puntualitat, d'un 99%, i el confort són elements molt valorats, així com la possibilitat de poder treballar amb ordinador o telèfon mòbil durant el trajecte. I això s'ha traduït en una redistribució de viatgers que feien servir el pont aeri ara fa un any.

El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, valora la competència amb l'avió, que ha perdut gairebé la meitat del passatge entre Barcelona i Madrid. L'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, creu que el bon servei de l'AVE ha fet oblidar el trauma de fa un any a Rodalies. El líder de la UGT, Josep Maria Àlvarez, en canvi, recorda que hi ha unes rodalies amb molts més usuaris i mancances, i que l'AVE ha encarit el cost per anar Madrid.

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS

ÀUDIOS RELACIONATS