La Moncloa suspèn l'ampliació de l'aeroport del Prat i acusa el govern de trencar el pacte

La ministra de Transports afirma que no hi ha un "suport nítid" del govern Aragonès al projecte i en retira el finançament de 1.700 milions

RedaccióActualitzat

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha anunciat que Aena renuncia a impulsar l'ampliació de l'aeroport de Barcelona.

En una compareixença per sorpresa, aquest dimecres a la tarda, Sánchez ho ha atribuït a la falta de suport de la Generalitat, que és la que té les competències per donar els permisos per posar en marxa l'obra.

Sánchez ha retret al govern de Pere Aragonès que no hagi donat l'aval al projecte i ha donat el pacte per trencat:

"Considerem que el pacte s'ha trencat per una pèrdua de confiança manifesta. És impossible portar a bon terme un projecte de tanta envergadura com aquesta sense tenir un suport nítid i sense fissures per part de la Generalitat. Tots els grans projectes requereixen grans consensos, i és evident que la Generalitat no té una decisió madura en aquesta qüestió."

Durant la roda de premsa, la ministra s'ha referit al fet que ERC ha informat que podria ser que alguns membres del govern anessin a la manifestació convocada per al 19 de setembre a Barcelona contra l'ampliació de l'aeroport, promoguda per diversos moviments socials

La portaveu republicana, Marta Vilalta, ha confirmat aquest dimecres que ERC hi assistiria i ha afegit que "no descarta" que també hi vagin membres del govern.

Després de l'anunci de La Moncloa, la Generalitat ha acusat el govern espanyol de "no haver volgut invertir mai" al Prat per fer-ne un hub intercontinental i de deslleialtat.

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, parla d''oportunitat perduda' en la inversió de l'aeroport del Prat
La ministra de Transports parla d''oportunitat perduda' en la inversió de l'aeroport (EFE/Marta Pérez)

En anunciar que queda suspesa la inversió, la ministra ha lamentat que es deixi passar aquesta injecció econòmica. Després d'intervenir en castellà, l'exalcadessa de Gavà ho ha fet en català per expressar la seva queixa:

"Com a ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, també com a catalana, sento que hem perdut aquesta gran oportunitat de contribuir al futur per millorar Catalunya i també Espanya."

Per la ministra, la proposta que s'havia donat a conèixer "ja no era només d'Aena i nostra" perquè "la vam acordar amb el govern català". I era la via per evitar la "saturació" de l'aeroport del Prat.

Sánchez ha afegit que no renuncien a "continuar col·laborant" per "potenciar la complementarietat" dels aeroports de Reus i Girona i ha afirmat que continuaran invertint en grans projectes a Catalunya, entre els quals ha citat el corredor mediterrani, Rodalies o l'alliberament dels peatges. "Mantenim la nostra voluntat de mà estesa", ha assegurat.

Sobre l'opció que aquest anunci pogués portar a un ajornament o suspensió de la taula de diàleg, des de La Moncloa han afirmat que tenen la intenció de mantenir la cita. 


De l'acord de l'agost al pacte trencat

El pla d'Aena passava per ampliar una de les pistes de l'aeroport ocupant un espai natural protegit, amb el compromís de compensar-ho amb altres espais equivalents.

El 2 d'agost, en una reunió a Madrid, la ministra va arribar a un principi d'acord amb el vicepresident i conseller de Territori, Jordi Puigneró, per tirar endavant el projecte, que implicava també per portar el tren d'alta velocitat als aeroports de Reus i Girona.  

La inversió prevista era de 1.700 milions d'euros, per convertir el Prat en un hub intercontinental el 2031.

Pel govern espanyol, la proposta implicava que l'aportació d'aquesta instal·lació al PIB de Catalunya pugés del 6,8% fins a gairebé un 9% i generés 365.000 llocs de treball.

La terminal T2 de l'aeroport del Prat
El projecte en suspens preveia la construcció d'una tercera terminal (ACN/Albert Cadanet)

En els últims dies, ha augmentat l'escepticisme de la Generalitat al voltant del projecte; el president Pere Aragonès va advertir que s'oposaria a "destrossar" l'espai natural de la Ricarda, i va demanar aclariments a Aena sobre el seu projecte.

L'empresa havia de presentar a finals d'aquest mes al Consell de Ministres els seus plans d'inversió entre el 2022 i el 2026.

Divendres, va donar a conèixer el document d'Aena a la reunió del comitè de coordinació aeroportuària de Catalunya, i el contingut va aixecar crítiques del govern i tant l'Ajuntament del Prat com el de Barcelona es van indignar amb la proposta.

L'endemà, la Generalitat va tancar files al voltant de l'ampliació de l'aeroport i va afirmar que no hi havia diferents posicions en el si del govern.

"No s'avalarà cap proposta que destrossi la llacuna de la Ricarda", va afirmar la portaveu de l'executiu, Patrícia Plaja, el dia de la reunió de convivències dels membres del govern. Plaja no va concretar si això implicava que s'acceptaria una afectació mínima en aquest espai protegit.

Després de l'anunci, la CUP va demanar la compareixença urgent del president i el vicepresident de la Generalitat. Els cupaires van alertar que tirar endavant l'ampliació de l'aeroport allunya un possible acord per als pressupostos.

En què consistia la proposta d'ampliació de l'aeroport

Aena va proposar ampliar la tercera pista del Prat per poder oferir rutes de llarg radi, que normalment utilitzen avions que necessiten més marge per operar. La proposta passava per allargar la pista per l'espai natural de la Ricarda, després de descartar altres alternatives.

Segons l'ens gestor, en tot moment el projecte respectaria els compromisos mediambientals i compliria les exigències en aquest sentit de la Generalitat i també de la Comissió Europea.

Brussel·les ja va avisar que seguiria de prop aquest procé  perquè l'anterior ampliació del Prat ja va deixar cicatrius en l'entorn natural; de fet, i per aquesta raó, la Comissió té oberts dos expedients d'infracció a Espanya.

El projecte també preveia la construcció d'una tercera terminal.

ARXIVAT A:
AeroportsMedi ambientAeroport del PratInfraestructures
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut