Una aspiradora Roomba i3 (Europa Press)
Una aspiradora Roomba i3 (Europa Press)

Una Roomba grava una dona al lavabo i la imatge acaba a les xarxes socials

L'empresa fabricant dels robots intel·ligents assegura que les fotografies provenen de models especials d'aspiradores que no s'han comercialitzat

Actualitzat

La imatge d'una dona asseguda al lavabo, amb els pantalons abaixats, va aparèixer la tardor del 2020 en xarxes socials com Facebook o Discord. Era una foto que no havia fet ningú. O almenys, cap persona: l'autor era un robot aspirador Roomba, un aparell equipat amb càmeres i sensors.

La MIT Technology Review, una revista propietat del Massachusetts Institute of Technology, ha publicat aquesta i diverses imatges íntimes més captades per aspiradores Roomba i publicades en xarxes socials.

A banda de la dona al lavabo, que apareix amb la cara tapada, hi ha una imatge d'un infant de menys de 10 anys estirat a terra amb la cara perfectament visible. La resta són captures d'habitacions, algunes amb gent i d'altres buides, sovint amb objectes etiquetats amb paraules com "armari", "entrada", "prestatge", "cadira", "llum" o "taulell de cuina".

L'autora de l'article, Eileen Guo, ha publicat les dues imatges més comprometedores al seu compte de Twitter:


iRobot, l'empresa fabricant de la Roomba recentment adquirida per Amazon, ha explicat que les imatges provenen de robots de desenvolupament que utilitzen treballadors i recopiladors de dades remunerats:

"Els robots utilitzats per recopilar aquestes dades són robots de desenvolupament especials, és a dir, són diferents de les versions de Roomba o Brava per al públic. Els robots de desenvolupament es modifiquen amb software i hardware que no tenen els robots de producció que compren els consumidors".

En un comunicat, el conseller delegat d'iRobot, Colin Angle, atribueix la filtració a una empresa proveïdora de serveis amb qui la companyia ha trencat les relacions comercials. La companyia ha demanat a la MIT Technology Review que retiri les imatges perquè es van compartir d'una forma inapropiada, però la publicació les ha mantingut.

La revista, per la seva banda, afirma que l'empresa no els ha permès accedir als documents de consentiment signats per les persones que apareixen en aquestes imatges.

Tot i que Angle assegura que iRobot es pren "seriosament" les qüestions de privacitat perquè els clients els "conviden als seus espais més personals, casa seva", el fet posa en qüestió les garanties de privacitat d'aquests aparells.

Un robot aspirador Roomba s9
Un robot aspirador Roomba s9 (Europa Press)

Enregistrat per una màquina, vist per persones

L'objectiu de les imatges era recollir informació per ajudar al desenvolupament de la intel·ligència artificial. Bona part de la intel·ligència artificial es basa en un procés d'aprenentatge de les màquines, que necessiten una gran quantitat de dades (entre les quals hi ha veus, cares, habitatges i altres informacions personals) per entrenar els algoritmes a reconèixer patrons.

En el cas de les aspiradores, aquesta informació l'ajuda a distingir un moble d'un mitjó que pugui haver-hi a terra o un cable. Aquesta distinció es fa a través de multitud d'imatges, que en el cas d'iRobot prové, en un 95% dels casos, d'habitatges reals, on hi viuen treballadors de l'empresa o voluntaris contractats per empreses que comercialitzen amb dades, segons publica la MIT Technology Review.

L'autorització d'ús o monitoratge de dades s'ha fet cada cop més habitual i és molt freqüent en telèfons mòbils, aplicacions o electrodomèstics.  

El que sovint no es té en compte és que el material enregistrat és possible que el revisin humans. En declaracions a la publicació del MIT, la professora de la Universitat de Maryland Jessica Vitak alerta que no és el mateix el tracte que tenim cap a una màquina que cap a una persona: "Per mi, és molt més fàcil acceptar una aspiradora petita i bufona movent-se en el meu espai que no pas algú passejant-se per casa amb una càmera".

L'origen de la filtració de les imatges captades amb una Roomba, per exemple, són uns treballadors d'una empresa d'intel·ligència artificial a Veneçuela.

La importància de les dades recollides per una aspiradora

L'empresa fabricant de les aspiradores Roomba, iRobot, va ser adquirida per Amazon a l'estiu per uns 1.700 milions de dòlars.

Més que una incorporació al mercat de les aspiradores, el (poc) dissimulat objectiu de la companyia de Jeff Bezos són les dades que poden proporcionar les Roomba.

Les darreres versions dels robots aspiradors porten càmeres que poden reconèixer més de 80 objectes comuns, que van des de mitjons a cables, passant per excrements d'animals domèstics.

Les Roomba més modernes elaboren mapes de distribució dels domicilis, poden reconèixer habitacions i mobles, identifiquen diversos tipus de superfícies i són capaces de rebre instruccions d'assistents de veu com Alexa, Nest o Siri.

 

ARXIVAT A:
InternetTecnologiaIntel·ligència artificialAmazon
Anar al contingut