Les opcions de Nissan: des de start-ups elèctriques a fabricar furgonetes d'Amazon
Segons ha pogut saber TV3, el projecte de bateries s'ha paralitzat i s'està a l'espera d'un fabricant com l'americana Rivian, que produiria per a Amazon
Les opcions de Nissan: des de start-ups elèctriques a fabricar furgonetes d'Amazon

Les opcions de Nissan: des de start-ups elèctriques a fabricar furgonetes d'Amazon

Segons ha pogut saber TV3, el projecte de bateries s'ha paralitzat i s'està a l'espera d'un fabricant com l'americana Rivian, que produiria per a Amazon

Iván GutiérrezActualitzat
El logotip de Nissan, a l'entrada de la planta de la Zona Franca (ACN / Aina Martí)
El logotip de Nissan, a l'entrada de la planta de la Zona Franca (ACN / Aina Martí)

Ara mateix la reindustrialització de Nissan és un trencaclosques, on hi ha moltes peces però no totes encaixen. I mentre el calendari va cremant etapes amb l'objectiu de tenir una solució per a les plantes catalanes abans de setembre, el propòsit és cada vegada més complex.

Ara mateix, 13 empreses ja han firmat un acord de confidencialitat. Però segons ha pogut saber TV3, la majoria d'aquestes empreses són petites, pràcticament start-ups.

Ara per ara, moltes d'aquestes empreses participarien dins un hub d'electromobilitat, que és el projecte més avançat, on compartirien infraestructura com logística, injecció de plàstics (que faria la carrosseria per torns de cada empresa, i de la qual s'encarregaria Gestamp) o de la planta de pintura que actualment ja hi ha.

 

 


Un electrohub de mobilitat preocupa els sindicats

Aquestes empreses són Lupa Motors, de l'emprenedor Carlos Álvarez Córdoba que està buscant finançament pel seu projecte de fabricar cotxes; Silence, el fabricant de motos elèctriques que ja treballa per Seat produint la seva moto i que té dins els seus plans fer també un petit biplaça a l'estil Twizzy i que segons algunes fonts podria acabar fent el prototip del Seat Minimó (un detall que de moment asseguren no estar ni sobre la taula a Seat).

L'empresa QEV, amb un petit taller a Montmeló, i que ha desenvolupat cotxes elèctrics esportius com l'interior de l'HispanoSuiza, seria un altre dels interessats per ocupar un espai d'aquesta gran "ciutat" elèctrica.

Però no només hi ha productors locals, també estrangers, en concret suecs. Un és el que ja va avançar La Vanguardia, Inzile, que faria petits camions elèctrics, però un altre és Volta Trucks, que fa camions dedicats a l'última milla. Una altra empresa que encara no ha firmat però que també està interessada és Punch PowerTrain, una empresa belga que s'encarregaria dels motors elèctrics i que podria encaixar en aquesta equació de petites empreses de la nova mobilitat.

La idea és que totes comparteixin infraestructura, i on cada mes es fabriquin les peces d'una o l'altre a injecció de plàstics o per pintar els models finals. Però això és més fàcil sobre el paper que a la pràctica, i no totes tenen perquè compartir sinèrgies. Això és el que preocupa als sindicats que creuen que dividir la plantilla en petites empreses pot suposar que en un futur, si una empresa va bé i l'altra malament, uns segueixin amb feina i d'altres no.

També hi ha altres projectes alternatius com el de Mecalux, gens relacionat amb l'automoció. Per això, els sindicats preferirien un projecte industrial més gran com el que pot oferir un fabricant i que pugui salvar el màxim de treballadors.

 

Rivian: Furgonetes americanes d'Amazon a Zona Franca

Ara mateix, segons asseguren fonts coneixedores del procés a TV3, hi ha dos fabricants en "stand by" que encara no han fet el pas de firmar una carta d'intencions, però que podrien fer-ho. Una és xinesa, fabricant de cotxes elèctrics i que de moment no ha transcendit el nom. Però l'altre és l'americana Rivian, una companyia que vol rivalitzar amb Tesla i que sortirà a borsa el pròxim mes de juny.

Fa mesos que està interessada en Nissan, i de fet havia quedat en un segon pla davant del projecte de fabricar bateries. Però tot i que Rivian s'ha especialitzat en fer "pick-ups" als Estats Units, no seria aquest el projecte per ara a Barcelona. Li interessa Zona Franca per fer furgonetes, i amb el logotip gegant del somriure més famós del món: el d'Amazon.

Durant el 2020 Rivian va guanyar un contracte d'Amazon a nivell mundial per electrificar tota la seva flota de furgonetes, i en aquest contracte s'especifica que ha de fer el salt a Europa amb una fàbrica que també electrifiqui les seves furgonetes aquí.

És aquí on entra Nissan Zona Franca, un "dejà-vu" per a la companyia, que als Estats Units ja ha reindustrialitzat fàbriques de Mitsubishi com la d'Illinois. Les mateixes fonts asseguren que per això es veu amb bons ulls Nissan Zona Franca, perquè en tenir experiència i la infraestructura ja feta per fer furgonetes elèctriques com les e-NV200, podria aprofitar-se bona part de la base tot i ser una planta antiga.

 

La planta de Nissan a la Zona Franca
La planta de Nissan a la Zona Franca (ACN / Aina Martí)


Rivian, oberta a possibilitats

Consultada a mitjans de març per TV3, Rivian assegura que ara està "centrada en els seus plans de sortir a borsa, però que estan oberts a moltes possibilitats de cara al futur". Darrere de Rivian hi ha fons d'inversors saudites que volen diversificar els diners del petroli.

Un dels fets que els fa estar a l'espera és que no veuen amb bons ulls, segons apunten algunes fonts, quedar-se amb bona part de la plantilla de Nissan on tenen informes d'un alt absentisme. Fonts sindicals asseguren que això no és així, i que amb Nissan el cost laboral en comparació a un cotxe no era de més d'un 7%. En tot cas, qui es quedi amb els treballadors de Nissan els haurà de pagar el conveni més un 20%, condicions que no agraden a molts inversors.

 

 

Fabricar bateries, un projecte aparcat

El projecte que semblava més "fàcil" per garantir l'ocupació d'una tacada era una gran fàbrica de bateries, on empreses com LG o Schneider s'hi havien interessat. Però en aquesta equació era imprescindible la presència de Seat com a client segur, i Volkswagen té els seus propis plans, que han canviat una vegada pensa en Martorell com una fàbrica completament elèctrica.

De fet, com va explicar TV3, Seat tindrà els seus propis problemes per reconvertir la seva plantilla si vol electrificar Martorell, amb la reconversió de centres com el del Prat on treballen 1.000 persones fent caixes de canvi (que desapareixen amb l'elèctric) o Zona Franca, on hi ha 1.000 més fent estampació i molts components.

D'altres fonts relacionades amb Nissan descarten ara la fabricació de bateries per "falta d'espai", un argument que els sindicats no entenen i han qualificat "d'excuses".

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut