Les obres de la Sagrera, al 70% d'execució: així es veu l'estructura de part de la coberta

Adif calcula que el 2026 estaran acabades la infraestructura i les vies i que els trens ja hi passaran, sense parar-hi, però encara no hi ha data prevista per a l'entrada en servei de l'estació

Bernat ReixachActualitzat

Les interminables obres de la Sagrera ja freguen el 70% d'execució, i entren en l'última fase. Els trens de Rodalies ja hi circulen, i a principis del 2026 està previst que també ho facin tots els trens d'alta velocitat. Serà quan estigui acabada tota la infraestructura i les vies.

De tota manera, els trens hi passaran, però no hi pararan. Perquè l'entrada en servei de l'estació, l'obertura al públic, encara tardarà alguns anys més. Està pendent del projecte arquitectònic, i, ara com ara, ningú s'atreveix a posar-hi data.

 

La Sagrera, aquesta "estació d'estacions", en paraules d'Adif, tindrà tres nivells.

L'inferior és per als trens de Rodalies; el del mig serà per al pàrquing i el vestíbul, i el superior estarà reservat a l'alta velocitat, que tindrà vuit vies.

A sobre, una gran coberta, amb una estructura que ja és visible, tindrà una superfície equivalent a cinc illes de l'Eixample. Es convertirà en el parc urbà més gran de Barcelona.

 

Segons l'enginyer d'Adif responsable de les obres de la Sagrera, Alberto Alcañiz, la construcció d'aquesta coberta és ara mateix el més complex.

"Ha de permetre que entri llum a les andanes i ha de suportar tota la càrrega de terra del parc que tindrem a sobre. Haurem de fer un sistema constructiu innovador. Des del punt de vista de l'enginyeria, això ara mateix és el problema més important que tenim."

 

Adif se centra ara en la construcció de la coberta i el muntatge de les vies d'alta velocitat. L'any passat va invertir en la Sagrera 136 milions d'euros, i aquest any preveu executar-ne uns 120 més.

L'ens gestor de les infraestructures ferroviàries està utilitzant eines de realitat augmentada per fer el seguiment i planificació de les obres, superposant imatges actuals i futures.

 

El 2026, tot i no estar operativa de cara al públic, la Sagrera permetrà descongestionar l'estació de Sants. Ara, tots els trens d'alta velocitat acaben allà el recorregut, i és allà on s'han de preparar per a un nou servei: s'hi fan les feines de neteja o de reposició de càtering, entre d'altres.

 

Això suposa que la via estigui ocupada durant uns 50 minuts i que no hi pugui entrar un altre tren. Aquesta operació de handling, però, es podrà fer a partir del 2026 a la zona logística de la Sagrera, i així s'aconseguirà deixar més vies lliures a Sants.

 
ARXIVAT A:
InfraestructuresTransport públicRodalies
Anar al contingut