Barcelona

Hereu demana a TMB que estudiï com cobriria el servei de Rodalies si Foment opta per restringir-lo

L'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, ha sol·licitat a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) que estudiï com posar en marxa un servei alternatiu al de rodalies de Renfe en el cas que Foment decideixi restringir durant uns dies els trajectes d'algunes de les línies. Concretament, la 2 i la 10 en serien les afectades. Mentrestant, el president Zapatero ha dit des de Lisboa, on ha assistit a la reunió del Consell Europeu, que depèn dels informes tècnics que estan en curs que es restringeixin o no les línies, i ha volgut enviar "un missatge de compromís" als ciutadans de Catalunya.

Actualitzat

L'Ajuntament de Barcelona vol assegurar-se que, en cas que es tallin dues de les línies de rodalia de Renfe, la mobilitat dels ciutadans no quedi més afectada del que ja està.

Per això, Hereu ha explicat en roda de premsa que ha pres la decisió de demanar a TMB que elabori un pla alternatiu per suplir el servei ferroviari en cas que aquest reduït.

Si Foment adopta aquesta decisió, l'alcalde de Barcelona ha assegurat que "s'articularà una via alternativa de transport de qualitat". Per a Hereu, la supressió d'una part dels trens de rodalia implicaria prendre alguna mesura "excepcional" i "mobilitzar un gran nombre d'autobusos de diferents companyies".

Pel que fa als terminis d'arribada de l'alta velocitat a la capital catalana, prevista pel 21 de desembre, Hereu ha assegurat que "el retard de les obres no està demostrant que es fes en favor de la seguretat". A més, ha afegit que seria millor que les obres "poguessin superar les dificultats i oferir un servei amb seguretat".

Finalment, l'alcalde barceloní ha demanat que s'exigeixi a les empreses constructores que treballin correctament i amb planificació.

El Ministeri de Foment decidirà la setmana que ve si opta per aturar, temporalment, la línia 2, que uneix Barcelona amb Vilanova i Sant Vicenç de Calders, i la 10, la de l'aeroport. Així ho ha anunciat el secretari d'Estat d'Infraestructures. Si finalment la proposta tira endavant, es tractaria d'una decisió sense precedents, tenint en compte que és la ruta ferroviària més transitada de tot Espanya.

L'aturada seria efectiva fins a l'arribada de l'AVE a Barcelona, ja que els cinc esvorancs que han aparegut a la zona en els últims dotze dies fan témer per la seguretat dels passatgers. Els tècnics també asseguren que la mesura permetria accelerar les obres, ja que es treballa a contra rellotge per complir la promesa de Zapatero de fer arribar el tren d'alta velocitat a Barcelona el 21 de desembre.

Precisament, José Luis Rodríguez Zapatero ha estat preguntat a Lisboa, on acudia a la cimera del Consell Europeu, sobre aquest aspecte. El president del govern ha fet referència als informes tècnics que s'estan elaborant per prendre una decisió: "S'adoptarà la decisió tècnicament més aconsellable i, per descomptat, la que afecti menys els ciutadans usuaris de rodalies, que estan patint problemes i fallades que són responsabilitat del Govern", ha reconegut.

Finalment, ha llançat un missatge de compromís amb Catalunya reconeixent que "ja ha perdut prou temps amb les seves infraestructures" i ha dit que cal superar els quinze anys de dèficit d'inversions.

Per la seva banda, Morlán també ha dit que prendrà aquesta decisió depenent, no dels interessos d'una institució o d'una altra, sinó d'acord amb els interessos dels ciutadans, i ha destacat que la seva obligació, en cas d'optar per la supressió, serà garantir el transport als usuaris d'aquestes línies. Morlán assegura que es primarà la seguretat dels usuaris del tren i que la decisió definitiva es podria prendre dilluns o dimarts.

NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut