El govern vol reduir la sinistralitat a les carreteres
El govern vol reduir la sinistralitat a les carreteres (ACN)

Evitar xocs frontals amb tercers carrils i mitjanes: mapa de les 17 carreteres on es farà

La Generalitat impulsa un pla d'obres en 400 quilòmetres de carreteres amb una alta sinistralitat per reduir els xocs frontals

RedaccióActualitzat

Reduir dràsticament la mortalitat a les carreteres, que es manté en xifres similars des de fa una dotzena d'anys. Aquest és l'objectiu del govern amb el Programa 2+1 contra els xocs frontals. 

Consisteix, sobretot, en la construcció de tercers carrils addicionals per facilitar els avançaments. Una mesura que es combina amb la implantació d'elements per reforçar la separació dels dos sentits de la marxa.

En algunes vies es reforça la senyalització horitzontal (CCMA)

D'aquesta manera es volen evitar les dues causes més comunes de sinistralitat: els xocs frontals per avançaments mal efectuats, i els xocs frontals per invasió del carril contrari a causa de la pèrdua de control del vehicle o d'una distracció.

Fins ara, aquesta mena d'actuacions s'havien provat en quatre trams que sumen 45 quilòmetres i 26 milions d'euros de cost: la C-16 entre Berga i Cercs, la C-35 entre Vilalba Sasserra i Sant Celoni, la C-352 entre la Roca del Vallès i les Franqueses, i la C-55/C-58, entre Collbató i Manresa i entre Vacarisses i Castellbell i el Vilar. 

 

A 40 d'aquests quilòmetres ja s'hi ha pogut fer un estudi, i dels 26 accidents mortals que s'hi havien registrat abans s'ha passat a 2, una reducció del 92%. A més, els accidents greus s'han reduït a la meitat: de 48 a 24.

Al tram de la C-55 entre Castellbell i el Vilar i Manresa, per exemple, que havia estat un dels punts amb més concentració de xocs frontals, des que l'any 2016 es va desdoblar un carril, la mortalitat s'ha reduït a zero.


Més de 400 quilòmetres en 8 anys

Vist l'èxit del model, el govern vol ampliar-lo: en vuit anys, des del 2023 fins al 2030, el pla 2+1 presentat aquest dimecres, que té un cost de 664 milions d'euros, preveu actuar en 22 trams de 17 vies que sumen 418 quilòmetres.

Són només un 7% de la xarxa viària de titularitat de la Generalitat, però el govern confia que actuant-hi aconseguirà reduir els accidents mortals en un 20% a tot Catalunya.

Un percentatge que en els trams intervinguts es calcula que millorarà fins a arribar a una reducció d'entre el 80% i el 100%.


Consulta tots els trams:


Les vies triades són totes carreteres d'un carril en cada sentit amb un trànsit mínim de 5.000 vehicles diaris i que registren accidents frontals i accidents greus.

També s'ha valorat l'anomenada continuïtat de la xarxa d'altes prestacions, és a dir actuar en els trams situats a continuació d'una via d'alta capacitat. 

En alguns trams se separen els sentits de circulació amb una barrera física (CCMA)

A la majoria dels trams, s'hi construiran carrils addicionals alternatius, en un sentit i l'altre, i es reforçarà la separació dels carrils

Això es farà mitjançant una barrera física, de formigó o un altre material, o bé amb elements verticals o senyalització horitzontal que contribueixen a orientar el conductor. 

En algunes vies no es farà desdoblament i només s'hi actuarà en la separació dels dos carrils.


Tres trams en execució

Ara mateix, a banda dels 45 quilòmetres de carretera existents i els 418 previstos, n'hi ha 37 més en execució, amb un cost total de 72 milions d'euros.

La variant de Besalú és un dels trams en execució (CCMA)

Són a la C-15, entre Vilafranca del Penedès i Cabrera d'Anoia, a la C-35, entre Sant Celoni i Riells i Viabrea, i a la C-66, a la variant de Banyoles.

Sense que en sigui l'objectiu principal, amb el Programa 2+1 el govern també vol millorar la fluïdesa el trànsit en algunes vies.

 

ARXIVAT A:
TrànsitMobilitat
Anar al contingut