Pla general de la variant de Banyoles amb vehicles circulant el 10 d'octubre del 2018. (horitzontal)
Pla general de la variant de Banyoles amb vehicles circulant el 10 d'octubre del 2018. (horitzontal)

La Generalitat invertirà més de 8 MEUR en construir un carril addicional a la variant de Banyoles i millorar els enllaços

ACN Banyoles.-El tram de la C-66 entre Serinyà i Cornellà del Terri, coneguda com a variant de Banyoles, passarà a ser de 2+1 amb la construcció d'un carril addicional que s'anirà alternant en un i altre sentit per permetre avançaments més segurs. La Generalitat preveu destinar-hi més de 8 milions d'euros amb una "obra exemplar" que millori la seguretat i posi al dia aquesta via construïda els anys 90. Entre les actuacions, hi ha la construcció d'un separador central per evitar xocs frontals (en els darrers anys hi ha hagut accidents mortals per aquest motiu) i s'allargaran els trams d'incorporacions i sortides amb les carreteres secundàries, on també es construiran sis rotondes als enllaços que hi ha actualment. Aquesta obra, que es preveu licitar a finals d'any, és compatible amb el reclamat desdoblament que, per motius econòmics, encara no té calendari.

Aquest tram de la C-66, que connecta Serinyà amb Cornellà del Terri, fa uns 8,8 quilòmetres i és el corredor principal del Pla de l'Estany ja que creua la comarca de nord a sud. Té una densitat de trànsit de 14.100 vehicles al dia, dels quals un 7% són vehicles pesants. Es va construir els anys 90, coincidint amb la celebració dels Jocs Olímpics. En els últims anys ha registrat accidents, alguns de mortals per xocs frontals i avançaments, i això ha portat als alcaldes de la comarca a reclamar millores en seguretat mentre el desdoblament no sigui una realitat. Aquest dimarts, el director general d'Infraestructures de Mobilitat, Xavier Flores, ha anunciat el projecte amb una inversió de més de 8 milions d'euros (MEUR). "Volem que sigui una obra exemplar que serveixi de mirall per a altres projectes de la xarxa viària", ha assegurat. Una de les principals novetats és la incorporació d'un carril addicional que s'anirà alternant en un i altre sentit per permetre avançaments més segurs. D'aquesta manera, passarà de tenir un sol carril per sentit a tenir trams amb 2+1. Aquest sistema, ha detallat Flores, s'ha demostrat que és un èxit en països com Suècia i França. La construcció d'un separador central vol evitar els xocs frontals i els avançaments perillosos i també s'allargaran els trams d'incorporacions i sortides de via que connecta amb les carreteres secundàries. A més a més, també es construiran sis rotondes en els actuals enllaços que hi ha amb les vies secundàries (a les sortides que hi ha amb Banyoles centre, Banyoles est i amb la connexió amb la GIP-5121 i la GI-513) per evitar així els girs a l'esquerra i facilitar la mobilitat dels conductors. Millores en el ferm i pontsL'obra també incorpora la renovació del ferm amb una nova capa de rodadura amb microaglomerat asfàltic, que ofereix millores en l'adherència i drenatge i redueix el soroll en rodadura. També se substituiran tots els sistemes de contenció dels ponts amb la incorporació d'ampits metàl·lics i s'adaptaran les cunetes existents amb una superfície més ampla. També s'aprofitarà per estudiar en quins punts es poden posar pantalles per reduir l'impacte acústic. En paral·lel amb les obres del tram Besalú-SerinyàLes obres a la variant de Banyoles tindran una durada d'uns dotze mesos i està previst que puguin començar el primer trimestre del 2019. Abans, però, caldrà licitar les obres (a finals d'any) i fer les expropiacions. Aquests treballs es faran en paral·lel amb les millores que ja s'estan fent al tram de la mateixa C-66 entre Sant Ferriol i Serinyà. Aquest últim està molt més avançat, amb les obres ja adjudicades i els treballs de desbrossament fets. El termini d'execució és d'uns 15 mesos i el cost de 6,1 milions d'euros. Inclou la construcció de quatre rotondes, entre d'altres millores. Tant Generalitat com ajuntaments han coincidit que les millores a la C-66 són "molt necessàries" i compatibles amb el desdoblament, que encara no té calendari per ser una obra molt més costosa (uns 202 MEUR). L'alcalde de Banyoles, Miquel Noguer, juntament amb els de Porqueres i Cornellà del Terri ha afirmat que "no renunciaran" a convertir-ho en autovia però que ara el que toca de forma urgent és millorar-ne la seguretat.Precisament la setmana passada el Parlament va instar el Govern a licitar les obres anunciades abans que acabi l'any tot recalcant que això no pot comportar abandonar el projecte de desdoblament. En la resolució es diu que ha de ser una prioritat en el moment en què el context pressupostari ho permeti. Flores ha assegurat que ho compliran i que es treballarà amb l'avantprojecte per seguir avançant amb el desdoblament si bé no ha parlat de terminis.

Anar al contingut