Barcelona

Els peatges del Vendrell i Tarragona aixequen sis hores les barreres per pal·liar el col·lapse a l'AP-7

Cues gairebé històriques al tram sud de l'autopista AP-7, que han arribat a ser de 75 quilòmetres, han obligat a obrir, per primera vegada en una "operació sortida", la barrera dels peatges del Vendrell i Tarragona. Acesa i el Servei Català de Trànsit han acordat posar en marxa aquest protocol com a mesura excepcional per resoldre un col·lapse que feia deu anys que no es veia i que s'ha allargat durant ben bé deu hores. Tot i això, tant uns com altres atribueixen el caos circulatori a altres motius aliens a la presència dels peatges, com la gran afluència de cotxes o la insuficient capacitat d'aquest tram de l'autopista per absorbir el flux viari.

Actualitzat
Quilòmetres i quilòmetres de cues, fins a superar els 75, de manera que la congestió s'ha fet continuada des de Martorell fins a Tarragona a mig matí. Els cotxes anaven engegant i parant en el llarg acordió en què s'ha convertit l'AP-7 en direcció sud. Per resoldre aquesta situació s'ha pres una mesura sense precedents i que ja s'ha repetit i reiterat que és "molt excepcional": l'aixecament de les barreres dels peatges del Vendrell i Tarragona.

Tres quarts de dues, aquesta ha estat l'hora en què el Servei Català de Trànsit i Acesa han anunciat que es posava en marxa la mesura. És la primera vegada que es dóna pas gratuït als vehicles amb motiu de les cues ocasionades, una situació que s'ha qualificat "d'insòlita" i que no s'havia donat en els últims deu anys.

Durant cinc hores, els peatges han estat oberts ininterrompudament per mirar de compensar la intensitat viària. Molt a poc a poc la situació ha anat millorant i el trànsit s'ha fet més fluid. Les cues s'han anat escurçant: 50 quilòmetres a les quatre de la tarda, 30 quilòmetres a les sis... Quan ha millorat lleugerament la situació els peatges han obert de manera intermitent fins poc abans de les vuit, quan s'ha donat per acabada l'operació. A les nou del vespre, però, encara s'arrossegaven les conseqüències, amb circulació amb retencions d'una vintena de quilòmetres que finalment ja s'ha normalitzat.

Acesa considera que hi ha tres factors que haurien coincidit per agreujar el col·lapse viari: l'"operació sortida" de vacances del mes d'agost, el cap de setmana i els problemes de mobilitat ferroviària a l'àrea de Barcelona.

La concessionària també subratlla que s'ha de tenir en compte que es preveu que la circulació millorarà molt amb les obres d'ampliació del tram de l'autopista del Vendrell a Salou, que passarà de dos carrils a tres. Aquestes obres començaran al setembre.

Una reivindicació històrica

Davant les reiterades queixes dels automobilistes, que fa anys que denuncien que s'hagi de pagar peatges en situacions de grans retencions, el Parlament català va instar fa uns anys el govern de la Generalitat a negociar amb la concessionària Acesa l'aixecament de les barreres dels seus peatges quan es produïssin embussos importants.

Fins ara, però, només s'havia decidit aixecar barreres en situacions meteorològiques adverses o quan per culpa d'un accident s'havia de desviar el trànsit per l'autopista.

El primer govern tripartit va estar negociant sense èxit el 2004 amb Acesa que, davant aquestes situacions, es reduís el preu dels peatges, tenint en compte que es cobra per un servei que no s'ofereix.
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut