Un tren de Rodalies estacionat
La Generalitat decideix tarifes o preus des del 2009

El traspàs de Rodalies, més a prop: l'Estat es compromet a desbloquejar 270 milions anuals

El vicepresident Puigneró anuncia el desbloqueig dels primers 559 milions de l'addicional tercera pendents de pagament

Paula Florit GomilaActualitzat

El govern espanyol transferirà a la Generalitat, finalment, l'import del dèficit tarifari de Rodalies, uns 270 milions d'euros anuals. Són uns diners previstos al traspàs del 2010, però que mai s'havien pagat. Aquest és un dels compromisos que han sortit de la comissió bilateral d'Infraestructures, que s'ha fet aquest divendres a Madrid, entre el vicepresident i conseller de Territori, Jordi Puigneró, i la secretària d'estat de Transports, Isabel Pardo de Vera.

Segons ha explicat Puigneró, s'ha acordat que en una propera reunió de la comissió bilateral, prevista per a finals d'aquest any, es fixarà la quantitat que l'Estat ha de pagar al govern, corresponent als costos d'explotació de Rodalies, que es calcula d'entre 270 i 300 milions d'euros.

És el que s'anomena dèficit tarifari, els diners que costa gestionar el servei, un cop descomptats els que s'obtenen de la venda de bitllets. Des del 2009, quan l'Estat va traspassar a la Generalitat la gestió de Rodalies --és a dir, definició d'horaris o preus--, aquests diners els havia de pagar el govern espanyol al català. Després, la Generalitat els abonaria a l'operador que considerés.

La realitat, però, és que aquests diners no han arribat mai, i continua sent l'Estat qui paga el dèficit tarifari directament a Renfe. És a dir, la Generalitat ni paga ni gestiona la caixa.

El vicepresident Jordi Puigneró i la secretària d'Estat de Transports Isabel Pardo de Vera aquest dievndres
El vicepresident, Jordi Puigneró, i la secretària d'estat de Transports, Isabel Pardo de Vera, aquest divendres (ACN/Andrea Zamorano)

Doncs bé, segons Puigneró, ara es posarà xifra a aquest dèficit i, finalment, es traspassaran a la Generalitat els diners.

De cara a una altra trobada a la primavera, es concretaria el plat fort i definitiu: el traspàs de les infraestructures. Això inclou les vies, els trens, les catenàries o el personal.

Això sí, el mateix vicepresident ha posat en dubte que tot això es compleixi: "Volem ser prudents amb el que pot ser el resultat definitiu". En tot cas, ha celebrat "que hi hagi aquesta voluntat d'avançar i s'hagin marcat l'estiu com a objectiu".

Desbloqueig de 3.500 milions de l'addicional tercera

De la trobada d'aquest divendres, el govern ha desbloquejat un altre tema encallat des de fa una dècada. S'ha arrencat el compromís de pagament de 3.500 milions d'euros que preveu la disposició addicional tercera de l'Estatut.

Aquesta disposició establia que, per corregir el dèficit d'infraestructures a Catalunya, per un període de set anys, les inversions de l'Estat en aquest àmbit s'han d'equiparar al seu percentatge del PIB respecte del total.

El vicepresident de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, en roda de premsa a la seu de la Generalitat a Madrid
El vicepresident de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, en roda de premsa a la seu de la Generalitat a Madrid (ACN/Andrea Zamorano)

Segons el càlcul de la Generalitat, fins al 2008, eren 759 milions, dels quals se n'han pagat 200. Doncs bé, els altres 559 milions són els que, segons ha explicat el vicepresident, es concretaran en els propers tres mesos i se'n programarà el pagament per l'any vinent.

En definitiva, segons Puigneró, s'han desencallat "dos grans deutes històrics".

ARXIVAT A:
InfraestructuresRodaliesJordi Puigneró
Anar al contingut