Revelacions de la caixa negra

El Iakovlev que es va accidentar portava més pes del permès i el comandant va ocultar dades

Una de les caixes negres del Iakovlev-42 que va tenir un accident a Turquia on van morir 62 militars espanyols revela algunes de les irregularitats comeses per la tripulació en el seu últim vol, entre l'aeroport de Manas, al Kirguizistan, i Trebisonda, a Turquia, on es va produir el sinistre. L'avió, segons "El Periódico de Aragón", volava amb més càrrega i menys combustible del permès, per la qual cosa la velocitat mitjana era menor de la prevista. La sobrecàrrega en qualsevol avió suposa un risc important per al passatge.

Actualitzat
L'avió va enlairar-se amb 59.290 quilos de càrrega, encara que el seu pes màxim permès era de 57.000. A més, l'aparell portava 19 tones de combustible i no 17,2, com havia assegurat el secretari general de Política de Defensa, Javier Jiménez-Ugarte. L'explicació a aquesta contradicció entre les dades de Defensa i les de la caixa negra es deu a una pràctica il·legal dels tripulants: la manipulació per part del comandant del manifest de càrrega amb l'objectiu d'amagar la quantitat real de combustible. L'excés de pes en qualsevol avió és una greu infracció de la normativa aeronàutica i un risc evident per al passatge. Reduir la velocitat de vol "El Periódico de Aragón" també informa que segons el pla de vol l'altitud era de 29.000 peus, encara que gran part del viatge es va fer a 31.364 peus, amb l'objectiu d'estalviar combustible. Això podria ser un dels motius que també van fer que la velocitat mitjana de vol fos de 289,3 nusos (535 quilòmetres per hora), quan el pla de vol marcava 700 quilòmetres per hora. L'anàlisi de la caixa negra pot revelar que el Iakovlev va volar amb dos motors de règim normal, mentre que al tercer, que es trobava situat a la part central, se li va reduir la potència. Aquest fet sí que és poc habitual i bastant perillós en cas que un dels motors laterals s'avariï. Encara que Jiménez-Ugarte apuntés que el Iakovlev comptava amb cinc tones de combustible quan es va estavellar a Turquia, la caixa negra revela que, en el moment del sinistre, l'avió en tenia 10,2 als dipòsits. Aquesta hipòtesi, si fossin certes les dades de la caixa negra, desmentiria la versió dels que asseguren que l'avió no portava prou combustible per arribar a l'aeroport alternatiu d'Ankara.
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut