Madrid

Zapatero defensa que l'estat d'alarma és proporcionat a "l'ofensa a l'ordre constitucional" dels controladors

José Luis Rodríguez Zapatero ha afirmat davant del ple del Congrés dels Diputats que la declaració de l'estat d'alarma ha estat una resposta propocionada a la vaga salvatge dels controladors aeris en l'inici del pont. El president espanyol ha definit l'aturada massiva com una "ofensa a l'ordre constitucional", i ha afegit que el govern que encapçala hi ha respost de forma mesurada i "després d'esgotar les alternatives menys greus". Zapatero ha afirmat que l'estat d'alarma no durarà "ni un dia més ni un dia menys del que necessiti el país", i ha demanat al Congrés que "avaluï" si considera necessari prorrogar-lo més enllà dels 15 dies inicials.

Actualitzat
En el debat extraordinari sobre l'estat d'alarma que va decretar el govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero ha argumentat que el seu executiu va actuar de manera adequada a la vaga salvatge. "Per la manera com es desencadena, en oberta rebel·lió amb l'estat de dret, causant alarma social, era una ofensa a l'ordre públic constitucional, i, per tant, s'havia d'abordar", ha afirmat.

Zapatero ha destacat que el govern va "esgotar les alternatives menys greus" i va "envoltar del màxim possible de garanties" aquest estat d'alarma, que es va decretar per primera vegada en democràcia. I ha subratllat que és una mesura "extraordinària" que es podria allargar si les circumstàncies ho justifiquen. "No serem ni un dia més en estat d'alarma ni un dia menys del que necessiti aquest país perquè els ciutadans circulin lliurement sense risc de patir el xantatge dels treballadors", ha anunciat. 

El president espanyol ha remarcat que es van fer "reiterades crides" als controladors perquè tornessin a la feina i es van adoptar mesures prèvies, com ara el control militar del trànsit aeri, que "no van ser suficients atesa l'actitud obstinada" dels controladors. I ha sentenciat que "ningú, ni individualment ni col·lectivament, pot agafar com a ostatges de les seves reivindicacions el conjunt dels ciutadans". A més, ha advertit que el seu govern "no dubtarà a utilitzar tots els instruments de l'estat de dret" per evitar que es repeteixi una situació de caos i paràlisi com la de divendres i dissabte.

Respecte a les raons per haver aprovat el decret que regula la jornada dels controladors just abans del pont, Zapatero ha explicat que es va fer així perquè ja s'havien detectat baixes massives a Santiago de Compostel·la i a les Canàries, i es temia que la protesta s'estengués pel pont o per Nadal. I per això el govern va determinar que qui faltés al lloc de treball per incapacitat hauria de passar un reconeixement dels serveis mèdics d'Aena i que, si calia, el control del trànsit aeri quedaria sota tutela militar, per "aclarir" les coses i que els controladors "sabessin el que no podien fer". 

Zapatero ha informat que el sindicat dels controladors USCA va exigir a canvi de posar fi a l'aturada la signatura immediata d'un conveni col·lectiu que recollia "la major part" del decret que va aprovar el govern per "ordenar raonablement el sector i acabar amb una situació insostenible", decret que els controladors van recórrer a la justícia. L'Audiència Nacional, ha recordat el president espanyol, va donar la raó a Foment i ha llegit fragments de la sentència que diu que "cap administració responsable hauria de tolerar" aquest ús de la negociació col·lectiva "en frau de llei, que constitueix un estat d'excepció".

En la intervenció, Zapatero ha remarcat que el govern no ha actuat amb "improvisació, sinó amb determinació", per posar fi als "privilegis" dels controladors i ha assegurat que no s'han sobrecarregat de feina perquè ara, de mitjana, atenen 68 operacions menys cada any que no pas el 1999. 

El president espanyol també ha agraït el comportament "cívic" de la ciutadania i ha promès que es depuraran responsabilitats pels danys i perjudicis causats.

Després de la intervenció de Zapatero ha agafat la paraula Mariano Rajoy, que ha citat Alfredo Pérez Rubalcaba per titllar d'"inútil" el ministre de Foment. Els partits catalans, al seu torn, han considerat que la descentralització d'Aena ajudaria a evitar caos com aquest, però Zapatero els ha replicat que el problema "no és el model", sinó que, amb el decret que va aprovar el govern, els controladors cobraran com a hores normals les 600 hores extra (pagades al triple) que abans s'afegien a les 1.200 que feien amb normalitat.
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut