Una ampolla de refresc de litre i mig amb un preu mitjà d'1,14 euros. Després d'aplicar-li l'impost, el consumidor l'acabaria pa…
Una ampolla de refresc de litre i mig amb un preu mitjà d'1,14 euros. Després d'aplicar-li l'impost, el consumidor l'acabaria pagant un 15% més cara
Barcelona

La patronal diu que l'impost sobre les begudes ensucrades les podria encarir fins a més d'un 15%

Les empreses reclamen que, si la intenció és gravar el consum excessiu del sucre, el govern es fixi en totes les indústries que l'utilitzen, com ara la pastisseria industrial

RedaccióActualitzat

Amb els pressupostos que el govern negocia amb la CUP, l'executiu contempla nous impostos, entre ells gravar les begudes ensucrades. Amb aquest impost espera recaptar 41 milions d'euros per any i 12 més actualitzant els impostos sobre el joc. Aquesta mesura persegueix augmentar els ingressos i, alhora, lluitar contra el sobrepès i l'obesitat.

Ara bé, les empreses de refrescos se senten discriminades: reclamen que es gravi tot allò que no és saludable i, per tant, que el govern es fixi en totes les indústries que fan un ús excessiu del sucre, com ara la pastisseria industrial. En aquesta línia, Sanmy, una pime catalana amb seu a Castellar del Vallès dedicada a la fabricació de refrescos, considera que el nou impost serà difícil d'aplicar, ineficaç i discriminatori, però si ha de tirar endavant demanen que s'estengui a tot tipus de productes ensucrats i que no se'ls demonitzi, com ha explicat la directora general, Pilar Puértolas:

 "Una de les peticions que volem fer és que si no es pot retirar aquesta taxa, que s'ampliï a altres categories de productes que també són ensucrats fent que el tipus impositiu sigui menor i ens afecti menys i no ens faci tant mal dins del sector."

Si es pren com a referència una de les ampolles de refresc de litre i mig més venudes al mercat, amb un preu mitjà d'1,14 euros, després d'aplicar-li l'impost, el consumidor l'acabaria pagant un 15% més cara, a 1,32 euros. Si es tractés d'una beguda amb una quantitat de sucre menor, d'entre 5 i 8 grams per cada 100 mil·lilitres, l'increment seria del 10%, i el consumidor hauria d'abonar 1,26 euros. Segons alguns fabricants, això podria fer decantar el consum cap als productes light, sense sucre, que moltes marques ja fabriquen. 

Els distribuïdors creuen que encara és aviat avaluar els efectes que tindria l'aplicació d'aquest impost. Amb tot, l'esborrany amb què es treballa deixa clar que s'haurà de repercutir íntegrament al consumidor final de la beguda. Aquesta possibilitat, tot i que l'impost no estigui aprovat encara, ja afecta el negoci d'algunes empreses. 

Els fabricants continuaran aquesta setmana les seves reunions amb el govern per fer-li arribar les seves peticions.

Anar al contingut