El pont més llarg del món sobre el mar uneix la Xina, Hong Kong i Macau

9 anys i 16.000 milions d'euros ha costat construir 55 km sobre el mar, 6 km de túnels i illes artificials
El pont més llarg del món sobre el mar uneix la Xina, Hong Kong i Macau

El pont més llarg del món sobre el mar uneix la Xina, Hong Kong i Macau

9 anys i 16.000 milions d'euros ha costat construir 55 km sobre el mar, 6 km de túnels i illes artificials
Actualitzat
El pont més llarg del món uneix la Xina, Hong Hong i Macau (Reuters)

El pont més llarg del món uneix la Xina, Hong Hong i Macau (Reuters)

Des d'avui, el pont més llarg del món és a la Xina. Uneix Hong Kong amb Zhuhai i Macau. El president xinès, Xi Jinping, ha inaugurat aquesta obra colossal i emblemàtica.

 

 

Són, en total, 55 quilòmetres sobre el mar, tot i que també inclou 6 quilòmetres de túnels, perquè hi puguin passar per sobre grans vaixells mercants, i illes artificials. S'ha trigat 9 anys a construir aquesta infraestructura, que és de peatge.

 

 

 

Està previst que tingui una vida útil de 120 anys i s'ha dissenyat perquè pugui suportar tifons i terratrèmols. Aquesta gran obra d'enginyeria s'ha acabat amb dos anys de retard i ha costat més de 16.000 milions d'euros, un terç més del previst, que han pagat els governs de la Xina, d'Hong Kong i de Macau.

 

 

La badia tecnològica

Però és alhora una macroinfraestructura i un dels millors exponents de la política del govern central xinès per integrar cada dia més les dues excolònies, Hong Kong i Macau, que tenen un alt grau d'autonomia gràcies a la fórmula "un país, dos sistemes".

 

 

Amb el pont Pequin vol impulsar l'intercanvi econòmic entre Hong Kong, Macau i la ciutat xinesa de Zhuhai, veïna de l'antiga colònia portuguesa. Vol potenciar al voltant de la tecnologia el que anomena la Gran Àrea de la Badia, és a dir, la desembocadura del riu Perla. Un reclam per apaivagar les veus crítiques a Hong Kong, que diuen que, a través de la integració econòmica, Pequín erosiona les llibertats de l'antiga colònia. És un projecte dissenyat per rivalitzar, diu Pequín, amb Silicon Valley.

 

 

El pont deixa a una hora de cotxe les tres ciutats, però l'obra no ha estat exempta de controvèrsia per l'alta sinistralitat laboral, 10 morts i més d'un centenar de ferits.

 

 

A més, els càlculs inicials de pas de vehicles, que es van fer fa gairebé una dècada, quan es va iniciar el projecte, s'han hagut de revisar a la baixa. El pont s'afegeix a altres infraestructures i serveis que cada dia vinculen més Hong Kong a la resta de la Xina, com el tren d'alta velocitat directe inaugurat fa poc. Tot plegat en un context on la llibertat d'expressió i la justícia independent de l'antiga colònia britànica s'han vist compromeses els últims temps per constants ingerències de Pequín.

 

 

TEMES:
Infraestructures