L'Interceptor, un vaixell ecològic que neteja de plàstic els rius

L'1% dels rius del planeta aporten el 80% de plàstic que arriba als oceans. L'organització The Ocean Cleanup fa servir un dispositiu per netejar-los
Néstor Gómez Actualitzat
L'Interceptor a Malàisia
L'Interceptor a Malàisia

El plàstic ha estat un invent revolucionari durant el segle XX, fins a formar part de les nostres vides. Només cal donar un cop d'ull al que tenim al nostre entorn per veure com el plàstic ens ha envaït del tot. Aquests anys, segons les Nacions Unides, es produiran més de 300 milions de tones de plàstic. La majoria no es recicla mai i es manté a la nostra terra i als nostres mars durant segles. Amb l'afegit que aquest mal ens retorna a partir dels animals que s'empassen el seu menjar amb plàstic, que, en última instància, ens arriba a nosaltres.
 

Un dispositiu per netejar els rius


Els rius són la principal font d'aportació de plàstics als oceans. S'estima que 1.000 rius dels 100.000 que hi ha al món, un 1% del total, aboquen el 80% del total de plàstic als oceans. Alguns dels més contaminants són el Iang-Tsé, el Huangpu i el Xi, a la Xina; el Ganges a l'Índia, i el Cross, a Nigèria.

The Ocean Cleanup, organització holandesa sense ànim de lucre, desenvolupa tecnologies avançades per alliberar els oceans del plàstic del món. Fa un mes va presentar l'Interceptor, una embarcació pensada per netejar els rius de deixalles; entre d'altres, un gran volum de plàstics.

 

 

En aquest vídeo, l'equip que opera el sistema ens explica com funciona, començant per una barrera flotant que ajuda el corrent a dirigir les deixalles cap a l'embarcació. Amb unes cintes transportadores, la brossa es carrega al vaixell, i des d'allà es porta al punt de reciclatge.

 

 

L'Interceptor pot extreure 50.000 kg de brossa al dia, i fins i tot doblar aquesta quantitat en determinades condicions. Dues embarcacions ja estan operatives a Jakarta, a Indonèsia, i a Klang, a Malàisia. Una tercera s'instal·larà al delta del Mekong, al Vietnam, i una quarta, a Santo Domingo, la capital de la República Dominicana.


El sistema fa servir només energia solar i bateries d'ió de liti. Funciona de manera autònoma, dia i nit, i sense emetre soroll ni vapors d'escapament. La barrera flotant no interfereix amb altres embarcacions ni impedeix la circulació de la vida salvatge.