Tardor negra a Rodalies i Regionals: es disparen les incidències ferroviàries

Aquest 2019, dos de cada tres dies hi ha hagut una incidència en els combois de Renfe o en les infraestructures d'Adif. Les línies R1 i R2, les més afectades
Tardor negra a Rodalies i Regionals: es disparen les incidències ferroviàries

Tardor negra a Rodalies i Regionals: es disparen les incidències ferroviàries

Aquest 2019, dos de cada tres dies hi ha hagut una incidència en els combois de Renfe o en les infraestructures d'Adif. Les línies R1 i R2, les més afectades
Redacció Actualitzat
TEMA:
Mobilitat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Un total de 218 incidències, aquest any 2019, entre l'1 de gener i el 25 de novembre, a la xarxa ferroviària catalana de Rodalies i Regionals. Són 218 incidències en 329 dies, és a dir: hi ha incidències dos de cada tres dies.

Dit d'una altra manera: de cada tres dies, només n'hi ha un sense cap incidència en cap tren de Rodalies o Regional, de Renfe, ni en la xarxa per la qual circulen, d'Adif, el gestor d'infraestructures.

La majoria de les incidències afecten una sola línia, però 23 de les 218 (una mica més del 10 per cent) s'han considerat globals, perquè han afectat diverses línies alhora.

No hi ha cap línia de Rodalies ni Regional que surti ben parada del mapa d'afectacions. Les incidències es distribueixen arreu de la xarxa, començant per la de Rodalies.


Octubre i novembre, mesos negres

Hi ha hagut afectacions tots els mesos de l'any. Fins al setembre acostumaven a ser una dotzena o més, però els mesos d'octubre i de novembre, el nombre d'incidències s'ha disparat.

 

Un centenar de persones van tallar la circulació de trens, a Celrà, el 14 d'octubre (ACN)

 

El mes d'octubre la majoria de les afectacions que han alterat el servei han estat degudes a sabotatges relacionats amb les protestes contra la sentència del procés: 56 de 59 a partir del 14 d'octubre.

l el mes de novembre, en canvi, la majoria de les afectacions (27 de 37) s'han degut a causes tècniques. Caldrà veure com evoluciona aquest augment d'incidències tècniques d'ara endavant.


L'R2 i l'R1, les més afectades

Les que s'emporten la palma són les línies R1 i R2, amb més de 50 incidències. També l'R3 i l'R4 han tingut afectacions gairebé cada setmana.

La xifra és molt menor a l'R7 i l'R8, dues línies més curtes, que passen només pel Vallès Occidental.

 

 

A Catalunya, el 2018, Rodalies va tenir més de 120 milions de viatgers. El servei, de fet, guanya usuaris i manté les estadístiques de puntualitat, que estan al voltant del 92 per cent.

Rodalies, però, és notícia tot sovint per algun tipus d'incidència que complica la vida quotidiana als usuaris.


Sabotatges i avaries

Les causes de les afectacions són diverses. La majoria, a partir de l'octubre, són per problemes d'ordre públic.

Fora d'això, els problemes més comuns són de senyalització. També per atropellaments.

 

 

Altres incidències són causades per avaries dels combois o de la catenària, i per problemes de subministrament elèctric a la xarxa.


Les línies regionals, també amb problemes

Els usuaris de les línies regionals també es troben tot sovint amb incidències. En concret, una cada 10 dies o cada dues setmanes.

La línia menys afectada, l'R13, ha tingut 22 afectacions, mentre que la més afectada, l'R15, n'ha tingut 33, un 50 per cent més.

 

 

Limitacions temporals de velocitat

Un altre problema de les Rodalies, més enllà de les incidències que alteren el funcionament del servei, són les limitacions temporals de velocitat, imposades en diversos punts de la xarxa per causes tècniques o de manteniment.

 

Tren de Rodalies a l'estació de Mataró, el febrer d'aquest any (ACN/Jordi Pujolar)

 

Els trens hi circulen a una velocitat inferior a la que hauria de ser l'habitual en passar per llocs com un terraplè o un túnel en mal estat.

La bona notícia és que si el juny del 2016 hi havia 126 punts amb limitació temporal de velocitat, tres anys després han baixat a 79, i s'han anunciat més inversions per continuar suprimint-los.


Denuncia d'alcaldes i institucions

Per denunciar aquesta situació, el president de la Cambra de Comerç de Barcelona i el síndic de greuges, acompanyats d'alguns alcaldes de les comarques d'Osona i del Ripollès, han agafat el tren de la línia Barcelona-Puigcerdà. Volen denunciar la falta d'inversions en aquesta línia. És la que té més quilòmetres de via única i la que acumula més retards.

 

ARXIVAT A:
Mobilitat Renfe Rodalies

VÍDEOS RELACIONATS