Pendents d'una factura que no arriba: milers de clients no saben què pagaran per la llum

Els canvis en la factura elèctrica estan causant un embús a les distribuïdores que deixa milers de clients sense saber què paguen cada mes en plena escalada de preus

Esther OrtegaActualitzat

Des de fa mesos són molts els clients els que han deixat de rebre les factures de la llum, clients de les grans elèctriques, però també de les petites comercialitzadores. Temen haver de pagar-les després de cop i més tenint en compte que ens trobem en un moment de preus desbocats. En molts casos, les factures han deixat d'arribar coincidint amb l'entrada en vigor dels nous peatges; en altres, arran d'instal·lar-se unes plaques solars i haver-les donat d'alta. La casuística és molt variada.  

Jordi Centelles i Concepció Rosaura van tornar de vacances i van adonar-se que feia dos mesos que no rebien la factura: "Truquem a la companyia a veure què passa i curiosament coincideix amb el moment en què tenim la instal·lació de les plaques feta, legalitzada i ens fan el canvi de contracte. A partir d'aquest moment se'ns han acabat les factures de la llum, no perquè no n'haguem de pagar, sinó perquè sembla que la distribuïdora no fa les lectures per un motiu que desconeixem."

I qui és la distribuïdora? És l'empresa propietària de la xarxa per on circula l'electricitat que consumim i que, a part de cuidar-se que ens arribi amb qualitat i sense apagades, és la responsable de fer la lectura del comptador i passar aquestes dades a les comercialitzadores, perquè ens puguin enviar la factura. Una tasca que pel 95% del territori català està en mans d'Endesa, a través d'E-distribució.

I què diu Endesa? Que lamenten els incidents, deguts -diuen- als importants canvis en la facturació que van implicar els nous peatges del juny. Asseguren que gran part de les lectures pendents ja han estat enviades a les comercialitzadores i que esperen tenir-ho tot resolt ben aviat.

L'argument no convenç les petites comercialitzadores, la cara visible per als clients. Salomé López, de l'equip jurídic de Som Energia, explica que "aquestes lectures arribaran i això s'haurà de regularitzar".

"S'haurà de regularitzar en relació a uns mesos que estem vivint amb preus històrics, i clar, nosaltres com a comercialitzadora estem comprant l'energia al mercat a preus històrics i no estem podent facturar el preu real perquè no el coneixem."

Una situació complicada per a les petites comercialitzadores, però que no els sorprèn. Carlota Pi, presidenta executiva d'Hola Luz, explica que són problemes recurrents amb les distribuïdores, tot i que paguen un preu regulat al BOE: "És un modus operandi habitual."

Però més enllà de les reclamacions que puguin fer les comercialitzadores, és la Generalitat la que té la potestat d'iniciar un expedient informatiu i, si s'escau, un de sancionador. Asseguren que han tingut un primer contacte amb la distribuïdora d'Endesa amb el compromís de resoldre-ho tan aviat com sigui possible.

Sense opció per estalviar

El problema no és únic de Catalunya, passa també a la resta de l'estat amb les diferents distribuïdores que hi operen i, mentrestant, són els consumidors els que es veuen privats de poder prendre decisions d'estalvi. Sense rebre les factures no poden valorar, per exemple, si l'esforç de posar la rentadora i el rentavaixelles a les hores vall val la pena.

"Hem de poder modular el nostre consum i poder prendre decisions basant-nos en el nostre consum. Com les podem prendre si no coneixem el que estem consumint realment?"

Salomé López, de Som Energia, es queixa que els consumidors afectats tindran la informació amb mesos de retard, i això impedeix que es pugui estalviar adaptant la potència contractada, per exemple. "Igualment els autoconsumidors que tenen plaques a casa i estan consumint de les plaques tampoc poden veure quanta energia han bolcat al sistema", denuncia.

Una informació especialment sensible tenint en compte el moment de preus disparats actual. I això és el que també angoixa els consumidors, que no saben a quant pujaran les factures no rebudes i si les hauran de pagar de cop. Les organitzacions de consumidors recorden que els clients han de poder pagar-les a poc a poc, en el mateix temps que han trigat a arribar.

ARXIVAT A:
Economia de butxacaEnergia
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut